Předmět: Tvorba a metodika projektů k podpoře zdr

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Tvorba a metodika projektů k podpoře zdr
Kód předmětu KAZ/KNTM@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sladká ševčíková Jana
Obsah předmětu
Programy a projekty zaměřené na oblast podpory zdraví a primární prevence - přehled organizací, programů a projektů (zejména v gesci SZÚ). Grantové zdroje a výzvy. Potřeby škol a školských zařízení v rámci tvorby a realizace projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví, rozvoji zdravotní gramotnosti a prevenci rizikového chování. Vhodná témata výchovy ke zdraví pro projektovou činnost. Etapy tvorby projektu podpory zdraví. Analýza školy (ŠVP) z hlediska problematiky podpory zdraví. Stanovení cílů, úkolů a prostředků při tvorbě projektu. Efektivita projektů s tematikou výchovy ke zdraví na dosažené vzdělávací výsledky žáků ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví (přehled tuzemských i mezinárodních výzkumů). Vlastní návrh, tvorba a prezentace projektů. Diskuse s odborníky, kteří disponují zkušenostmi s úspěšnou realizací projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví, rozvoji zdravotní gramotnosti a prevence rizikového chování.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - odůvodnit význam tvorby a realizace projektů ve výchově ke zdraví, jako nedílné součásti výchovně-vzdělávacího procesu na všech typech škol a školských zařízení, s ohledem na aktuální úroveň kognitivní a behaviorální dimenze žáků v oblasti zdraví a životního stylu, - kategorizovat možné zdroje, grantové výzvy, donátory atp. pro oblast projektů k podpoře zdraví a výchově ke zdraví, rozvoji zdravotní gramotnosti a prevenci rizikového chování, realizovatelných v prostředí edukační reality, - shrnout jednotlivé etapy, kroky a fáze pří přípravě projektů: příprava projektu, tvorba vlastního projektu, realizace projektu a hodnocení projektu (evaluace), - navrhnout, připravit a prezentovat modelové projekty pro potřeby školního vzdělávacího programu (reálného či fiktivního) krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé, - analyzovat a vyhodnocovat potřeby školy směrem k projektové činnosti v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, rozvoje zdravotní gramotnosti a prevenci rizikového chování, - formulovat a konkretizovat cíle a dílčí úkoly projektů pro jednotlivé ročníky a témata v předmětu Výchova ke zdraví, - posoudit (evaluovat) efektivitu (přínos) realizace projektů v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, rozvoji zdravotní gramotnosti a prevenci rizikového chování na dosahované vzdělávací výsledky žáků ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - diskutovat s odborníky z praxe o poslání projektové činnosti v oblasti výchovy ke zdraví, možných úskalích, finančních zdrojích, efektivitě projektů atp. - v pedagogické praxi být nakloněni koordinaci tvorby a realizace projektů v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, rozvoje zdravotní gramotnosti a prevenci rizikového chování.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost ke: - zpracování konceptu projektu zaměřeného na podporu zdraví (zejména jeho cílů a potřebnosti) - identifikování příležitostí k podpoře zdraví ve smyslu projektového zpracování - prokázání vztahů mezi časovým harmonogramem projektu a jednotlivými klíčovými aktivitami projektu - základní představě o finanční náročnosti realizace projektů
Předpoklady
Základní orientace v problematice realizace projektů Představivost a kreativita

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce Vypracování projektové fiše
Doporučená literatura
  • Dokumenty MŠMT, především Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2013-2018..
  • FOTR, J., SOUČEK, I. Tvorba a řízení portfolia projektů: jak optimalizovat, řídit a implementovat investiční a výzkumný program. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5275-4..
  • GLANZ, K., RIMER, B., K., VISWANATH, K (Eds.). 2015. Health behavior: theory, research, and practice. San Francisco, CA: Jossey Bass, Wiley Brand, 2015. ISBN 978?1-118-62898-0..
  • HAVLÍNOVÁ, M., KOPŘIVA, P. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-059-3..
  • Health 2020. A European Policy Framework and Strategy for the 21st Century. 2013. Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe..
  • Health 21: the health for all policy framework for the WHO European Region (European Health for All Series; No. 6). 1999. Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Studijní opora. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • JANOVSKÁ K., JAKUBALOVÁ, S., KŘÍSTEK, N., MIKŠOVÁ, Z., NOVÁKOVÁ, Š. Zdravotní gramotnost dětí, mladých dospělých, dospělých, seniorů. Praha: Národní síť podpory zdraví, z.s. 2016. 4 brožury: Zdravotní gramotnost dětí ve věku na počátku školní docházky. zdravotní gramotnost mladých dospělých. Zdravotní gramotnost dospělých. zdravotní gramotnost seniorů. ISBN 978-80-270-1271-8..
  • KUČERA, Z., PELIKAN, J., ŠTEFLOVÁ, A. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR ? výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis Lékařů českých, 2016. 155 (5), s. 233-241..
  • MADARASOVÁ GECKOVÁ, A., DANKULINCOVÁ, Z., SIGMUNDOVÁ, D., KALMAN, M. (eds.). Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků na základě výzkumu studie Health Behaviour in School-Aged Children realizované v roce 2014, Česká republika, Slovenská republika, Maďarsko, Ukrajina a Polsko. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-971997-2-2..
  • Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. (2013). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/28077..
  • NEJEDLÁ, M. (ed.). Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/43792/..
  • STRNADLOVÁ, A. Tvorba a metodika k podpoře zdraví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-978-0..
  • SVOBODA, M. 2014. Projektové vyučování jako součást osobnostního a sociálního rozvoje. [online]. ACORát. 3(1), s. 59-65. ISSN 1803-0823. [cit. 26-01-2018]. Dostupné na www: http:http://www.acor.cz/acor/media/content/Acorat/Acorat3/8_Svoboda.pdf..
  • Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014..
  • Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní