Předmět: Aktivní stárnutí

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Aktivní stárnutí
Kód předmětu KAZ/KNST@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologické vymezení pojmů zdraví a nemoc. Národní program přípravy na stárnutí. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. Demografický vývoj stárnutí a stáří v Evropě, vyspělých zemích, zemích třetího světa. Celospolečenské důsledky stárnutí obyvatelstva. Problematika soběstačnosti a závislosti ve stáří. Mezikulturní rozdíly v dlouhověkosti populace. Vliv životního stylu na dlouhověkost jedinců. Teorie stárnutí. Protektivní faktory ve stárnutí. Zdravotní stav a problematika polymorbility u seniorů. Nejčastější choroby stáří. Komplexní zdravotní a sociální péče o staré občany. Gerontologická prevence a etická hlediska péče o staré občany. Sociální vyloučení osob seniorského věku a jeho důsledky. Příprava na stáří z hlediska péče o svůj zdravotní stav, psychickou pohodu a sociální začlenění. Možnosti psychické aktivizace seniorů. Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů. Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. Celoživotní vzdělávání - formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. Občanské sdružení ŽIVOT 90 a její význam pro osoby seniorského věku. Kluby seniorů - jejich význam a postavení v životě seniorů. Senioři jako oběti domácího násilí. Syndrom závislostí u seniorů - látkové, nelátkové, psychické. Možnosti pomoci a terapeutického přístupu. Sexuální život ve stáří a jeho poruchy. Pohled společnosti na tuto problematiku. Bio-psycho-sociálně-spirituální problematika nástupu seniorů do ústavní péče. Thanatologie a problematika umírání a smrti v současné společnosti. CHRÁSKOVÁ, M. Problematika aktivního stárnutí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 65 s. Studijní opora v LMS.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 11 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu Aktivní stárnutí by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie stárnutí v kontextu teorií zdraví a nemoci, protektivní faktory ve stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí z bio-psycho-sociálně-spirituálního aspektu, - vysvětlit současné i historické vnímání problematiky stárnutí a stáří v souvislostmi mezigeneračních vztahů, - objasnit stav polymorbidity ve stáří a zhodnotit optimální způsob přístupu k tomuto jevu s ohledem na možnosti prevence, - vztáhnout predikce demografického vývoje ve společnosti na aktuální potřeby osob seniorského věku, detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - analyzovat národní programy a strategie pozitivního stárnutí populace ve 21. století, - vysvětlit přínosy celoživotního vzdělávání na kvalitu života osob preseniorského a seniorského věku, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí v období preseniorského věku, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni: - definovat základní teorie zdraví a nemoci, - definovat základní teorie stárnutí, - vysvětlit současné i historické pohledy na problematiku stárnutí a stáří, - popsat pozitiva celoživotního vzdělávání, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí jak z hlediska somatického tak i psychického, - detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - objasnit význam polymorbidity, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti.
Předpoklady
Disciplína je určena pro studenty studijního programu Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 5 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů. Tematické okruhy seminárních prací: - Demografické ukazatele a jejich vliv na urbanizaci vzhledem k populačnímu vývoji ve společnosti. - Národní programy a strategie pozitivního stárnutí. - Mezigenerační vztahy, aspekty kvality života osob seniorského věku. - Možnosti psychické aktivizace seniorů. - Celoživotní vzdělávání - formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. - Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. - Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů, TJ Sokol. - Občanské sdružení ŽIVOT 90, protektivní aspekty sociálního vyloučení a ageismu. - Kluby seniorů - historický kontext, jejich význam a postavení v životě seniorů. - Senioři jako oběti domácího násilí, možnosti účinné obrany. - Bio-psycho-sociálně-spirituální problematika nástupu seniorů do ústavní péče.
Doporučená literatura
  • BÚTOROVÁ, Z. Štvrtý rozmer tretieho veku: desať kapitol o aktivnom stárnutí. Bratislava: Inštitút pre verejné otázky, 2013. Štúdie a názory. ISBN 978-80-89345-44-1..
  • ČERVENÝ, R. a E. TOPINKOVÁ. Geriatrie: novelizace 2014. Praha: Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP, 2014. ISBN 978-80-86998-69-5..
  • ČEVELA, R. et al. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4544-2..
  • ČEVELA, R., KALVACH, Z. a L. ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4..
  • HAJER?MÜLLEROVÁ, L. Vzdělávání dospělých. Praha: Vysoká škola ekonomie a managementu, 2016. 134 stran. Edice učebních textů. ISBN 978-80-87839-70-6..
  • HASMANOVÁ MARHÁNKOVÁ, J. Aktivita jako projekt: diskurz aktivního stárnutí a jeho odezvy v životech českých seniorů a seniorek. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-152-7..
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. podstatně přeprac. a dopl. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Sociální gerontologie, aneb, Senioři mezi námi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-900-8..
  • HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0179-8..
  • CHRÁSKOVÁ, M. Problematika aktivního stárnutí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 65 s. Studijní opora v LMS..
  • KALVACH, Z. a kol. Úvod do gerontologie a geriatrie: integrovaný text pro interdisciplinární studium. I. díl, Gerontologie obecná a aplikovaná. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0..
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5029-7..
  • MÜHLPACHR, Pavel, 2017. Kvalita života seniorů. Brno: MSD. ISBN 978-80-7392-260-3..
  • Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. [on-line]. 23.4.2013. [cit. 2015-01-13]. Dostupné z: http://www.rscr.cz/wp-content/uploads/2013/04/iii_vlada__akcni_plan_staruti_1.pdf.
  • PETROVÁ KAFKOVÁ, M. Šedivějící hodnoty?: aktivita jako dominantní způsob stárnutí. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2013. ISBN 978-80-210-6310-5..
  • PLOUFFE, L. a A. KALACHE. Towards Global Age-Friendly Cities: Determining Urban Features that Promote Active Aging. Journal of Urban Health. 2010. 87(5), pp. 733-739. DOI: 10.1007/s11524-010-9466-0. ISSN 1099-3460. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/s11524-010-9466-0.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogické intervence. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-085-8..
  • VIDOVIĆOVÁ, L. et al. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. Studie; sv. 98. ISBN 978-80-7419-141-1..
  • VOSEČKOVÁ, A. Kapitoly z gerontologie pro studenty sociální práce. [CD-ROM]. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Texty k sociální práci. Vybrané kapitoly z teorií a metod sociální práce; sv. 9. ISBN 978-80-7435-309-3..
  • WALKER, A. Commentary: The Emergence and Application of Active Aging in Europe. 2008. 21(1), pp. 75-93. DOI: 10.1080/08959420802529986. ISSN 0895-9420. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní