Předmět: Pedagogická náslechová praxe ve zdravotnickém zařízení

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pedagogická náslechová praxe ve zdravotnickém zařízení
Kód předmětu KAZ/KNNP@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Předmět má charakter blokové výuky - praxe. Probíhá na vybraném oddělení zdravotnického zařízení, pod supervizí zkušeného cvičného učitele. Student pracuje jako učitel vedle zkušeného učitele, který na praxe standardně dochází se svými žáky, např. coby učitel na střední zdravotnické škole s budoucími zdravotnickými asistenty / praktickými sestrami apod. Koncepce ošetřovatelství se zaměřením na výkon praxe ve zdravotnických klinických zařízeních, její specifika, kompetence jednotlivých členů zdravotnického týmu podle dosaženého vzdělání, funkčních pozic atd.; Organizace výuky ošetřovatelských předmětů, zejména její praktické části, propojení teorie s praxí; Organizace pedagogických náslechových praxí, probíhajících ve zdravotnických klinických zařízeních; Příprava na výuku na lůžkovém oddělení nebo v ambulanci; Evaluace žáků důraz na komplexní hodnocení jeho výkonu, včetně dodržování etických zásad, komunikaci s klientem a ostatními zdravotníky; Nejčastější chyby učitelů při vedení pedagogických praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; Právní aspekty výkonu praxe ve zdravotnických klinických zařízeních; Etické zásady realizace pedagogických a odborných praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; Reflexe / supervize ve zdravotnických klinických zařízeních.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - uvést specifika práce ve zdravotnických klinických zařízeních, se zaměřením na ošetřující personál, znalosti jeho kompetencí podle úrovně vzdělání, funkčních pozic atd.; - charakterizovat organizaci výuky ošetřovatelských předmětů s akcentem na jejich praktickou část, probíhající ve zdravotnických klinických zařízeních; - popsat organizaci pedagogických náslechových praxí ve zdravotnických klinických zařízeních, včetně přípravy na výuku v těchto zařízeních a evaluace žáků; - uvést nejčastější chyby učitelů při organizací pedagogických náslechových praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; - vyjmenovat hlavní právní a etické zásady při vedení praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; - vysvětlit princip reflexe / supervize ve zdravotnických klinických zařízeních, popsat jejich organizaci a práci s výsledky reflexe / supervize.
Student umí charakterizovat organizaci výuky ošetřovatelských předmětů probíhající ve zdravotnických klinických zařízeních. Student umí popsat organizaci pedagogických náslechových praxí ve zdravotnických klinických zařízeních. Student definuje specifika práce ve zdravotnických klinických zařízeních, se zaměřením na ošetřující personál. Student vyjmenuje hlavní právní a etické zásady při vedení praxí ve zdravotnických klinických zařízeních. Student umí vysvětlit princip reflexe / supervize ve zdravotnických klinických zařízeních. Student analyzuje nejčastější chyby učitelů při organizací pedagogických náslechových praxí ve zdravotnických klinických zařízeních.
Předpoklady
Absolvování Souvislé pedagogické praxe 1 a Souvislé pedagogické praxe 2.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pro udělení zápočtu: - Během Pedagogické náslechové praxe uskuteční student náslechy v předmětech Odborné praxe, která probíhají ve zdravotnickém zařízení, pod supervizí zkušeného cvičného učitele. Student plní průběžné úkoly, které mu cvičný učitel zadává, např. připravuje plán výuku na lůžkovém oddělení nebo v ambulanci; podílí se na evaluaci žáků, s důrazem na komplexní hodnocení jeho výkonu, včetně dodržování etických zásad, komunikaci s klientem a ostatními zdravotníky. Současně postupně vytváří tzv. portfolio vlastní praxe, které zahrnuje veškeré důležité informace o jejím průběhu, včetně průběžného plnění úkolů, hodnocení cvičného učitele apod. - Po návratu z Pedagogické náslechové praxe, v rámci reflexe pedagogické praxe, studenti diskutují průběh celé praxe, konkrétní situace z náslechových hodin, které byly během dané pedagogické praxe fakticky realizovány. Do svého portfolia zařadí případovou studii žáka. Zápočet bude udělen na základě výkazu praxe, výše uvedeného portfolia a hodnocení ze strany cvičného učitele. Nedílnou součástí zápočtu je reflexe praxe, na které se sám student aktivně podílí.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní