Předmět: Kvalitativní výzkum v nelékařkých zdravotnických oborech

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Kvalitativní výzkum v nelékařkých zdravotnických oborech
Kód předmětu KAZ/KNNO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech. Paradigma interpretativní, kritické a sociální paradigma konstruktivismu. Metodologie fenomenologická, etnografická, zakotvená teorie, akční výzkum, analýza diskurzu, konceptuální mapy u témat ošetřovatelského výzkumu a bádání v dalších nelékařských zdravotnických oborů. Rekapitulace výzkumných metod v kvalitativní výzkumu, například hloubkové interview, fokus group, metody observační, terénní práce, obsahová analýza, analýza textu atd. Specifika zpracování dat a interpretace v kvalitativním výzkumu. Charakteristiky výzkumného projektu s kvalitativním zaměřením v nelékařských zdravotnických oborech. Hierarchie spolehlivosti vědeckých důkazů kvalitativních studií. Struktura vědeckého článku s výsledky kvalitativního výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech; - charakterizovat paradigma interpretativní, kritické a paradigma sociálního konstruktivismu; - specifikovat principy metodologií kvalitativního výzkumu nelékařských zdravotnických věd; - rekapitulovat výzkumné metody, specifika zpracování dat a jejich interpretace; - popsat komponenty výzkumného projektu s kvalitativním zaměřením v nelékařských zdravotnických oborech; - objasnit hierarchii spolehlivosti vědeckých důkazů kvalitativních studií; - analyzovat strukturu vědeckého článku s výsledky kvalitativního výzkumu.
Studenti rozumí uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech;
Předpoklady
Absolvování předmětu Diplomový oborový seminář 1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Tvorba a odevzdání zápočtového úkolu - analýza vyhledané kvalitativní studie ke zvolenému tématu v rámci zaměření nelékařských zdravotnických oborů.
Doporučená literatura
  • CORBIN, J., STRAUSS, L. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2015, xviii, 431. ISBN 978-1-4129-9746-1..
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6..
  • KLUGAR, M., ČÁP, J., KLUGAROVÁ, J., MAREČKOVÁ, J., ROBERSON, DN., KELNAROVÁ, Z. The personal active aging strategies of older adults in Europe: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports: 2016, roč. 14, č. 5, s. 193-257. ISSN 2202-4433..
  • LICHTMAN, M. QualitativeResearch in Education: A User'sGuide. USA: SAGE, 2013. ISBN 978-1-4129-9532-0..
  • MARSHALL, C., ROSSMAN, B. Designing qualitative research. Sixth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2016, xxii, 323. ISBN 978-1-4522-7100-2..
  • SALDA?A, J. The coding manual for qualitative researchers. 3E. Los Angeles: SAGE, 2016, xiv, 339. ISBN 978-1-4739-0249-7..
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7367-313-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní