Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech. Paradigma interpretativní, kritické a sociální paradigma konstruktivismu. Metodologie fenomenologická, etnografická, zakotvená teorie, akční výzkum, analýza diskurzu, konceptuální mapy u témat ošetřovatelského výzkumu a bádání v dalších nelékařských zdravotnických oborů. Rekapitulace výzkumných metod v kvalitativní výzkumu, například hloubkové interview, fokus group, metody observační, terénní práce, obsahová analýza, analýza textu atd. Specifika zpracování dat a interpretace v kvalitativním výzkumu. Charakteristiky výzkumného projektu s kvalitativním zaměřením v nelékařských zdravotnických oborech. Hierarchie spolehlivosti vědeckých důkazů kvalitativních studií. Struktura vědeckého článku s výsledky kvalitativního výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - objasnit uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech; - charakterizovat paradigma interpretativní, kritické a paradigma sociálního konstruktivismu; - specifikovat principy metodologií kvalitativního výzkumu nelékařských zdravotnických věd; - rekapitulovat výzkumné metody, specifika zpracování dat a jejich interpretace; - popsat komponenty výzkumného projektu s kvalitativním zaměřením v nelékařských zdravotnických oborech; - objasnit hierarchii spolehlivosti vědeckých důkazů kvalitativních studií; - analyzovat strukturu vědeckého článku s výsledky kvalitativního výzkumu.
Studenti rozumí uplatnění kvalitativního výzkumu v nelékařských zdravotnických oborech;
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Diplomový oborový seminář 1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Tvorba a odevzdání zápočtového úkolu - analýza vyhledané kvalitativní studie ke zvolenému tématu v rámci zaměření nelékařských zdravotnických oborů.
|
Doporučená literatura
|
-
CORBIN, J., STRAUSS, L. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2015, xviii, 431. ISBN 978-1-4129-9746-1..
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6..
-
KLUGAR, M., ČÁP, J., KLUGAROVÁ, J., MAREČKOVÁ, J., ROBERSON, DN., KELNAROVÁ, Z. The personal active aging strategies of older adults in Europe: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports: 2016, roč. 14, č. 5, s. 193-257. ISSN 2202-4433..
-
LICHTMAN, M. QualitativeResearch in Education: A User'sGuide. USA: SAGE, 2013. ISBN 978-1-4129-9532-0..
-
MARSHALL, C., ROSSMAN, B. Designing qualitative research. Sixth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2016, xxii, 323. ISBN 978-1-4522-7100-2..
-
SALDA?A, J. The coding manual for qualitative researchers. 3E. Los Angeles: SAGE, 2016, xiv, 339. ISBN 978-1-4739-0249-7..
-
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7367-313-0..
|