Předmět: Prevence neinfekčních epidemií

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Prevence neinfekčních epidemií
Kód předmětu KAZ/KNEP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rizikové faktory životního stylu. Prevence onemocnění diabetes mellitus I. a II. typu. Prevence nadváhy, obezity a poruch příjmu potravy. Prevence a etiopatogeneze neinfekčních onemocnění zažívacího ústrojí (např. ulcerózní kolitida, Crohnova choroba, žlučové kaménky a žlučníková kolika, cirhóza jater, steatóza jater). Prevence a etiopatogeneze neinfekčních onemocnění srdečně - cévního aparátu (aterioskleróza, trombóza, hemeroidy, křečové žíly, hypertenze, angína pectoris a infarkt myokardu, cévní mozková příhoda). Prevence e etiopatogeneze nemocí z poruch metabolismu vápníku, hořčíku, vit. D - křivice, latentní tetanie, osteoporóza, kazivost chrupu. Prevence onemocnění pohybového aparátu. Prevence astmatu a alergií. Prevence nádorových onemocnění.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 7 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 2 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu Prevence neinfekčních epidemií by studenti měli být schopni: - definovat základní rizikové faktory životního stylu, - charakterizovat etiopatogenezi a terapii u neinfekčních onemocnění (infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, hypertenze, metabolický syndrom, diabetes mellitus II. typu, obezita, vybraná zhoubná nádorová onemocnění aj.), - orientovat se v základních epidemiologických ukazatelích, - charakterizovat preventivní opatření vybraných neinfekčních onemocnění, - vysvětlit podstatu preventivních opatření, - aplikovat jednotlivá preventivní opatření v praxi.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni: - definovat základní teorie zdraví a nemoci, - definovat základní rizikové faktory životního stylu, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví, - charakterizovat etiopatogenezi a terapii u neinfekčních onemocnění (infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, hypertenze, metabolický syndrom, diabetes mellitus II. typu, obezita, vybraná zhoubná nádorová onemocnění aj.), - objasnit význam polymorbidity, - orientovat se v základních epidemiologických ukazatelích, - charakterizovat preventivní opatření vybraných neinfekčních onemocnění, - vysvětlit podstatu preventivních opatření, - aplikovat jednotlivá preventivní opatření v současné české společnosti v praxi.
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty programu Učitelství výchovy ke zdraví.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru, účast na konzultacích, studium doporučených zdrojů,. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 7 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů. Samostudium - příprava na písemnou zkoušku. Témata ke konzultacím: Péče o nemocné s diabetes mellitus. Vadné držení těla u dětí. Alergická onemocnění v dětské populaci v ČR. Profesionální bronchiální astma. Témata k samostudiu: Evropský kodex proti rakovině Prevence nádorových onemocnění v primární péči. Doporučení ke snížení rizika vzniku nádorových onemocnění. Strava v prevenci nádorů. Podpora zdraví a zdravotní politika v prevenci nádorových onemocnění. Témata k dlouhým úkolům (seminárním pracím): Odhad kardiovaskulárního rizika metodou SCORE. Podpora kardiovaskulárního zdraví. Behaviorální determinanty zdraví a onemocnění.
Doporučená literatura
  • ADÁMKOVÁ, V. Civilizační choroby ? žijeme spolu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-413-1..
  • BLAHUTKOVÁ, M., D. JONÁŠOVÁ a M. OŠMERA. Duševní zdraví a pohyb. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5..
  • BROBECK, E. a kol. Lifestyle advice and lifestyle change: to what degree does lifestyle advice of healthcare professionals reach the population, focusing on gender, age and education?. Scandinavian journal of caring sciences. 2015. 29(1), s. 118-125. ISSN 0283-9318..
  • ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N. Možnosti prevence rizikového chování dětí. České Budějovice: Theia ? krizové centrum, 2017. ISBN 978-80-904854-5-7..
  • ČEŠKA, R. Interna. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-629-6..
  • FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6..
  • HORÁKOVÁ, D. Epidemiologie inzulínové rezistence. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3599-2..
  • KASTNEROVÁ, M. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4..
  • KOLLÁROVÁ, H. a kol. Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2715-7..
  • KOLLÁROVÁ, H., HORÁKOVÁ, D., AZEEM, K. Základy epidemiologické metodologie. Olomouc: UP, LF, 2014. ISBN 978-80-244-4101-6..
  • KREJČÍ, M., TILINGER, P., VACKOVÁ, L. (eds.). Education to wellness, education through wellness. Prague: The College of Physical Education and Sport Palestra, L.t.d., 2016. ISBN 978-80-87723-23-4..
  • KUZNÍKOVÁ, I. Psychosociální aspekty zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-470-2..
  • ŘEHULKA, E. Zdraví - učitelé - škola. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
  • SOVOVÁ, E. a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4823-8..
  • SVAČINA, Š. Obezitologie a teorie metabolického syndromu. Praha: Triton, 2013..
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2025-1..
  • ZEMÁNEK, P., CHARAMZA, J. Úvod do epidemiologie. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4035-4..
  • ZITTLAU, J. Jak se léčit vhodnou stravou. 3. vyd. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1392-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní