Předmět: Didaktika somatologie 2

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika somatologie 2
Kód předmětu KAZ/KN2S@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organizační formy ve výuce somatologie; Adekvátní vyučovací metody ve výuce somatologie s důrazem na aktivizační didaktické metody; Prostorové a materiální podmínky pro výuku; Metody hodnocení žáků ve výuce somatologie; Učební úlohy. Klíčová témata ve výuce somatologie: 1. Anatomie a fyziologie dýchacího systému. 2. Anatomická stavba a funkce jednotlivých oddílů trávicí trubice, jater a slinivky břišní. 3. Anatomická stavba a funkce ledvin a pohlavních orgánů. 4. Anatomie a funkce žláz s vnitřní sekrecí. 5. Základní anatomická stavba nervové soustavy, centrální a periferní nervový systém. Fyziologie nervové soustavy. 6. Pět základních smyslů, princip přenosu smyslových informací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy; - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji schopností žáků; - aplikovat výukové metody ve výuce somatologie; - navrhovat praktická cvičení vhodná ve výuce somatologie; - volit adekvátní didaktické prostředky pro výuku somatologie; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy; - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji schopností žáků; - aplikovat výukové metody ve výuce somatologie; - navrhovat praktická cvičení vhodná ve výuce somatologie; - volit adekvátní didaktické prostředky pro výuku somatologie; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti.
Předpoklady
- znalost anatomie a fyziologie člověka - znalost pedagogiky a didaktiky - schopnost pracovat s kurikulární dokumentaci

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta

Zápočet bude udělen na základě absolvování 3 průběžných testů ze znalostí z anatomie a fyziologie uvedených témat. Zkouška bude ústní v rozsahu celého předmětu.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie: Pro předmět základy anatomie a fyziologie člověka. Praha: Grada publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2111-3..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
  • HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KŘIVÁNKOVÁ, M. a HRADOVÁ, M. Somatologie ? učebnice a pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6..
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MERKUNOVÁ, A., & OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6.
  • MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1190-7..
  • NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PEATE, I. Fundamentals of anatomy and physiology workbook: a study guide for nursing and healthcare students. Chichester: Wiley Blackwell, 2017. ISBN 978-1-119-13009-3..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání a školní vzdělávací programy..
  • ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
  • TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: pracovní sešit pro zdravotnické školy - metodika. Vyd. 3. Praha: VIP Books, 2008. ISBN 978-80-87134-53-5..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • 3D anatomický atlas lidského těla (online)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní