Předmět: Souvislá pedagogická praxe 2

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Souvislá pedagogická praxe 2
Kód předmětu KAZ/KN2P@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Právní normy pro sekundární školu. Zákoník práce. Dokumentace školy. Vzdělávací program vyučovacího předmětu. Příprava učitele na vyučování na ZŠ a SŠ. Pedagogická diagnostika žáků. Výukové cíle a učební úlohy. Evaluace učebních textů. Reflexe souvislé pedagogické praxe. Studentova sebereflexe v kontextu Souvislé praxe 1 a Souvislé praxe 2. Organizační formou předmětu bude repetitorium - konzultativní setkávání skupin studentů s příslušnými vyučujícími školní didaktiky. Při státní závěrečné zkoušce z Učitelské způsobilosti student předkládá portfolio z absolvovaných pedagogických praxí 1 a 2.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 21 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - aplikovat poznatky z didaktiky, pedagogické diagnostiky, psychologie a dalších souvisejících předmětů, - pracovat s pedagogickou dokumentací při přípravě vlastní výuky, - stanovovat výukovou strategii, navrhovat vhodné metody a postupy, - poznat osobnosti žáků včetně jejich případných výchovných problémů a navrhovat řešení výchovných situací, - znát povinnosti třídního učitele, - hodnotit výsledky žáků, - využívat učebnice a ostatní učební pomůcky ve vyučování, - navrhnout projekt k realizaci vybraného průřezového tématu, - reflektovat výsledky vlastních realizovaných výstupů, - analyzovat a zhodnotit náslechové hodiny na základě použití záznamového archu, - provést taxaci výukových cílů a učebních úloh z náslechové a vlastní vyučovací hodiny, zpracovat portfolio podle zadaných požadavků. - syntetizovat poznatky z předmětů modulu učitelské způsobilosti a prožitků z absolvované pedagogické praxe, - ověřit souvislost teoretických poznatků z pedagogických a psychologických disciplín a oborových didaktik na základě situací prožitých na pedagogické praxi, - reflektovat osobní zkušenosti z absolvované praxe na základě pozorování náslechových hodin a z vlastních výstupů, - porovnat svou představu o profesi s realitou školní praxe a zkušenostmi a názory pedagogů, - vyvodit z pozorování různých vyučovacích stylů učitelů pozitiva využitelná ve vlastní praxi, - zhodnotit chování žáků a řešení případných výchovných problémů, - utřídit, vysvětlit a zhodnotit jevy pozorované ve školní praxi, - provést sebereflexi v kontextu Souvislé praxe 1a2, - posoudit význam praxe pro formování základů vlastních pedagogických kompetencí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Student po absolvování Odborné praxe 2 odevzdává Portfolio z praxe, které obsahuje stanovené, povinné dokumenty. Ty následně hodnotí didaktik praxe a poskytuje zpětnou vazbu studentům.
Doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4..
  • ČESKO. Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ČESKO. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů..
  • HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8..
  • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8..
  • Rámcové vzdělávací programy pro příslušný stupeň vzdělávání.
  • Školní vzdělávací program konkrétní školy.
  • VAŠŤATKOVÁ J., GRECMANOVÁ, H. (eds.). Případové studie I. a II Olomouc: Votobia, 2007/8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní