Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terminologické vymezení pojmů: zdraví definice, vývoj definic zdraví, teorie zdraví, zdraví v holistickém pojetí, zdravotní gramotnost. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Determinanty zdraví: vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu, aktivní přístup ke zdraví. Neinfekční epidemická onemocnění a jejich prevence. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví podle RVP ZV (aktualizace 2013). Programy podporující zdraví. Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla). Zdraví 21. Zdraví 2020. Prevence stresu, psychohygiena, relaxace. Zdravý životní styl s ohledem na výživu a pohybové aktivity. Prevence rizikového chování kouření, alkoholismu, zneužívání drog, návykového chování ve vztahu k médiím a PC, a prvků šikany.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat zdraví, determinanty zdraví a modely zdraví, - vysvětlit a aplikovat do praxe Programy podporující zdraví, - vysvětlit podstatu, členění a prevenci nemoci, - pochopit a interpretovat podstatu filozofie zdravého životního stylu a zdravotní výchovy, - nalézt mezipředmětové vztahy v tématech výchovy ke zdraví a dalších vzdělávacích oblastí, - formulovat zodpovědnost za zdraví, - definovat systém zdravotní péče, - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (zejména RVP ZV 2013), - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, - analyzovat podporu zdraví v EU a ve světě.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - aplikovat principy zásad stravování dětí v závislosti na jejich věku, - zhodnotit vliv pohybových aktivit na zdravotní stav dětí, - objasnit vliv zvoleného životního stylu na vznik neinfekčních epidemických onemocnění, - objasnit přínos preventivních snah na úroveň zdraví ve společnosti, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, - argumentovat pozitiva zdravotní gramotnosti a preference zdravého životního stylu, - zhodnotit dopad rizikového chování kouření, alkoholismu, zneužívání drog, návykového chování ve vztahu k médiím a PC, a projevů šikany.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
|