Předmět: Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Podpora zdraví a rozvoj zdravotní gramotnosti
Kód předmětu KAZ/KMPZQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologické vymezení pojmů: zdraví definice, vývoj definic zdraví, teorie zdraví, zdraví v holistickém pojetí, zdravotní gramotnost. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Determinanty zdraví: vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu, aktivní přístup ke zdraví. Neinfekční epidemická onemocnění a jejich prevence. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví podle RVP ZV (aktualizace 2013). Programy podporující zdraví. Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla). Zdraví 21. Zdraví 2020. Prevence stresu, psychohygiena, relaxace. Zdravý životní styl s ohledem na výživu a pohybové aktivity. Prevence rizikového chování kouření, alkoholismu, zneužívání drog, návykového chování ve vztahu k médiím a PC, a prvků šikany.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat zdraví, determinanty zdraví a modely zdraví, - vysvětlit a aplikovat do praxe Programy podporující zdraví, - vysvětlit podstatu, členění a prevenci nemoci, - pochopit a interpretovat podstatu filozofie zdravého životního stylu a zdravotní výchovy, - nalézt mezipředmětové vztahy v tématech výchovy ke zdraví a dalších vzdělávacích oblastí, - formulovat zodpovědnost za zdraví, - definovat systém zdravotní péče, - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (zejména RVP ZV 2013), - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, - analyzovat podporu zdraví v EU a ve světě.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - aplikovat principy zásad stravování dětí v závislosti na jejich věku, - zhodnotit vliv pohybových aktivit na zdravotní stav dětí, - objasnit vliv zvoleného životního stylu na vznik neinfekčních epidemických onemocnění, - objasnit přínos preventivních snah na úroveň zdraví ve společnosti, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, - argumentovat pozitiva zdravotní gramotnosti a preference zdravého životního stylu, - zhodnotit dopad rizikového chování kouření, alkoholismu, zneužívání drog, návykového chování ve vztahu k médiím a PC, a projevů šikany.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr