Předmět: Biologie a zdravověda dítěte 2

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Biologie a zdravověda dítěte 2
Kód předmětu KAZ/KMB2Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Buňka - stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně - epitelová, pojivová, svalová a nervová. Soustava kosterní - tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí, kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. Soustava svalová - stavba, složení a vlastnosti kosterních svalů. Popis hlavních svalových skupin. Krev - množství, složení a funkce krve. Srdce - tvar, stavba a činnost. Krevní cévy - stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Srdce - velký a malý krevní oběh. Soustava mízní. Soustava dýchací - zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. Soustava trávicí - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. Soustava vylučovací - ledviny, močové cesty. Soustava kožní - stavba kůže, přídatné kožní útvary, tělesná teplota a její řízení. Ústrojí zrakové - stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí statické a sluchové. Ústrojí kožní (chlad, teplo, tlak, bolest), chuťové a čichové ústrojí. Soustava nervová - rozdělení, stavba nervové buňky a reflexní oblouk. Soustava nervová - hřbetní mícha, prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek. Soustava nervová - mezimozek, koncový mozek. Obvodové nervy - nervy mozkové. Obvodové nervy - nervy míšní a nervy vegetativní. Žlázy s vnitřním vyměšováním. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka. Učivo se ve stručnosti zabývá stavbou některých organických sloučenin, jejichž znalost je nezbytná pro pochopení základů genetiky a fyziologie soustav, dále je zaměřeno na repetitorium základních genetických pojmů. Je rozvíjeno v problematiku nejčastějších dědičných chorob, prenatální diagnostiku, genetické poradenství a speciální genetické vyšetření. Těžiště výuky je soustředěno na ontogenetické vývojové etapy dítěte v prenatálním, předškolním a mladším školním věku. Výuka je doplněna charakteristikami celého ontogenetického vývoje. Disciplína vychází z potřeb budoucí praxe bakalářek, se kterou se setkávají v každodenním pedagogickém působení v mateřské škole, kde je třeba znát základní somatické vývojové proměny dítěte. Absolventky by měly rozumět také vzájemným vztahům mezi tělesným a duševním vývojem dítěte, což je právě v uvedených věkových etapách zcela nezbytné. Dosažené vývojové změny v jednom období jsou základem pro zdárný vývoj obdobích nastupujících, a to včetně vývoje fetálního. Zdůrazněny jsou zvláštnosti jednotlivých soustav v předškolním a mladším školním věku.
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka. Učivo se ve stručnosti zabývá stavbou některých organických sloučenin, jejichž znalost je nezbytná pro pochopení základů genetiky a fyziologie soustav, dále je zaměřeno na repetitorium základních genetických pojmů. Je rozvíjeno v problematiku nejčastějších dědičných chorob, prenatální diagnostiku, genetické poradenství a speciální genetické vyšetření.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
Doporučená literatura
  • Goldmann, R., & Cichá, M. (2006). Základy pediatrie pro pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kopecký, M., & Cichá, M. (2005). Somatologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kopecký, M., Kikalová,K., Bezděková,M., Hřivnová,M., Majerová,J. (2009). Somatologie. . UP Olomouc.
  • Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha.
  • Volf, V., & Volfová, H. (1996). Pediatrie pro střední zdravotnické školy. Praha: Informatorium.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr