Předmět: Prevence rizikového chování

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Prevence rizikového chování
Kód předmětu KAZ/KCPR@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sitařová Pavlína, Mgr.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Specifika období dospívání; problematika rizikového chování; primární a sekundární skupiny, jejich vliv na osobnost a chování; organizace prevence v prostředí školy; nejčastější volnočasové aktivity dětí a mládeže; rizikové trávení volného času; spolupráce rodiny a školy; nebezpečné aktivity, hazardní sporty; nejčastější úrazy dětí, nejčastější úrazy mládeže.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat jednotlivé typy rizikového chování; - popsat význam, možnosti a omezení prevence ve školním prostředí; - vysvětlit zvláštnosti vývojového období dětství a dospívání s ohledem na vznik rizikových typů chování; - identifikovat známky některých typů rizikového chování (šikana, násilí, xenofobie, užívání návykových látek, závislosti na digitálních technologiích, zanedbávání, týrání a zneužívání dětí, poruchy příjmu potravy); - definovat úlohu MŠMT v oblasti prevence rizikového chování; - znát a být schopni využívat metodické pokyny MŠMT pro okruhy rizikového chování; - sestavit rámec prevence vybraného typu rizikového chování; - aplikovat v praxi preventivní opatření proti úrazům dětí a mládeže.
Jsou shodné s cíli předmětu
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná (zápočet), účast na cvičeních. V rámci výuky i v rámci samostudia zpracuje student v LMS UNIFOR soubor korespondenčních úkolů jako nutnou podmínku k udělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • AUJEZKÁ, A. et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0..
  • CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014. ISBN 978-80-905065-6-5..
  • HŘIVNOVÁ, M. et al. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3725-5..
  • KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4..
  • KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3928-0..
  • MACHOVÁ, J. et al. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
  • Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027. Dostupné online na http://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf [cit. 2019-03-30]..
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1357-4..
  • Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
  • PAPEŽOVÁ, H. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2425-6..
  • STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
  • VANÍČKOVÁ, E. et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Praha: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-260-3379-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní