Předmět: Antropologie těla, zdraví a nemoci

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Antropologie těla, zdraví a nemoci
Kód předmětu KAZ/KBZN@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do antropologie lidského těla, zdraví a nemoci; biologické souvislosti lidského těla; psychické souvislosti lidského těla; sociální, kulturní a spirituální souvislosti lidského těla; tělo a tělesnost prizmatem sociokulturní antropologie; tělo a tělesnost prizmatem etologie člověka; exkurz do historie lékařství ve vazbě na historii antropologie; lidské tělo jako předmět výzkumu - od historie k současnosti; sociokulturní a spirituální determinanty zdraví a nemoci - odlišné přístupy k vlastnímu zdraví a péči o ně, k posuzování etiologie nemocí, k jejich diagnostice, léčbě a ošetřování; tradiční a netradiční, klasické a alternativní medicínské, léčitelské a laické přístupy k péči o člověka v nemoci; antropologie lidského těla, zdraví a nemoci na příkladech studií vybraných tuzemských badatelů; antropologie lidského těla, zdraví a nemoci na příkladech studií vybraných zahraničních badatelů; Antropologie těla a modernita - studie Davida Le Bretona (2003; orig. 1990).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je porozumět složité problematice lidského těla, zdraví a nemoci prizmatem integrální antropologie, s převahou její sociokulturní komponenty. Student se seznámí i s biologickou podstatou těla a tělesnosti, avšak v kontextu otázek stále diskutovaného genetického, vrozeného a získaného, tedy i s psychologickými, sociokulturními a spirituálními souvislostmi lidské somatiky. Na lidské tělo, zdraví a nemoc bude nahlíženo i v historickém slova smyslu, ve vazbě na dějiny antropologie a lékařství. Zabývat se budeme také sociokulturními a spirituálními determinantami zdraví a nemoci, jak co se týče přístupu k vlastnímu zdraví a péči o ně, tak posuzování příčin nemocí, jejich diagnostiky, léčby a ošetřování, i zde prizmatem integrální antropologie. Na příkladu studie Anthropologie du corps et modernité (Antropologie těla v kontextu modernity) Davida Le Bretona (2003; orig. 1990) a dalších vybraných zahraničních i tuzemských badatelů budou demonstrovány méně tradiční přístupy ke studiu lidského těla, ve stavu zdraví i nemoci.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat základní možné přístupy ke studiu lidského těla, - charakterizovat lidské tělo v sociokulturním slova smyslu - jako nástroj kultury a zdroj kulturní symboliky, též jako významný komunikační prostředek, - osvětlit pohled na lidské tělo z hlediska psychologického, filozofického, spirituálního a teologického - ve vazbě na identitu člověka a její proměny, - popsat vývoj přístupů ke studiu lidského těla v dějinách lidstva - medicína magická, medicína archaická, medicína empirická a medicína experimentální, - obhájit holistický antropologický přístup ke studiu lidského těla ve zdraví i v nemoci, - srovnat přístupy "západní medicíny" versus alternativní přístupy k lidskému tělu, zdraví a nemoci - dle konceptu tzv. sdílené kultury, - využít základní myšlenky konceptu Davida Le Bretona a jeho antropologie těla v kontextu modernity ve výchově ke zdraví - prostřednictvím demonstrace modelových příkladů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na kolokvium: výběr 1) vhodné knihy na vybrané téma z oblasti antropologie těla, zdraví a nemoci - s analýzou ze strany studenta; 2) vhodného videa na vybrané téma z oblasti antropologie těla, zdraví a nemoci - s analýzou ze strany studenta (přesné uvedení citovaných zdrojů; minimální rozsah á 1 strana A4). Obhajoba ze strany studenta.
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M. Lidské tělo, zdraví a nemoc z pohledu integrální antropologie. In CICHÁ, M. a kol. Integrální antropologie, s. 14-39. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0..
  • FIALOVÁ, L., KOUBA, P., ŠPAČEK, M. a kol. Medicína v kontextu západního myšlení. Praha: Karolinum/Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-513-0..
  • GALLAND, L. Person-Centered Diagnosis: Principles and Practice. In Foundation for Integrated Medicine, 2006-2008 (online). Dostupné na www: http://www.mdheal.org/articles/word2/persondiagnosisprinciples2.htm..
  • KLEINMAN, A. Everything That Really Matters: Social Suffering, Subjectivity, and the Remaking of Human Experience in a Disordering World. Harvard Theological Review, 1997, 90, s. 315?335. ISSN 0017-8160 (print). ISSN 1475-4517 (on-line)..
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0..
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2..
  • LAPLANTINE, F. L'anthropologie de la maladie. 2. vyd. Paris: Biblioth?que Scientifique Payot, 1993. ISBN 2-22888607-6..
  • Le BRETON, D. Anthropologie du corp et modernité. Paris: Éditions Presses Universitaires de France, 2003 (orig. 1990). ISBN 2-13055247-1..
  • MAREŠ, J. VACHKOVÁ, E. Pacientovo pojetí nemoci I. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-120-0..
  • MAREŠ, J. VACHKOVÁ, E. Pacientovo pojetí nemoci II. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-150-7..
  • Mezinárodní odborné časopisy on-line, např. Biopsychosocial medicine; BioSocieties; Social Theory & Health..
  • MICHEL, G. F., MOOREOVÁ, C. L. Psychobiologie. Biologické základy vývoje chování. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-116-9..
  • PAYNE, J. a kol. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0..
  • PAYNE, J. a kol. Zdraví: hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1..
  • RŮŽIČKA, J. a kol. Psychosomatický přístup k člověku. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-750-X..
  • SCHOTT, H. Kronika medicíny. Praha: Fortuna Print, 1994. ISBN 80-85873-16-8..
  • SOUKUP, M. Tělo ? čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Praha: Pavel Mervart, 2014. ISBN 978-80-7465-108-3..
  • STACKEOVÁ, D. Tělesné sebepojetí v kontextu psychosomatiky a možnosti jeho ovlivnění. PsychoSom, 2006, IV., 4, s. 129?130. ISSN 2336-7741 (print). ISSN 1214-6102 (on-line)..
  • SZPAKOWSKA, M. a kol. Antropologia ciała - zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008. ISBN 9788323504252..
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. O posledních věcech člověka. Vybrané kapitoly z thanatologie. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4..
  • uzemské odborné časopisy on-line, např. Antropologia integra; Antropowebzin; Česká antropologie..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní