Předmět: Programy a projekty k podpoře zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Programy a projekty k podpoře zdraví
Kód předmětu KAZ/KBZD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Světová zdravotnická organizace (WHO) - princip, strategie, fungování, řízení. Státní správa ochrany veřejného zdraví: orgány ochrany veřejného zdraví, legislativa. Programy podporující zdraví v nadnárodním kontextu vycházející z gesce WHO: Health 21 a Health 2020 a jejich české modifikace: Zdraví 21, Zdraví 2020; Škola podporující zdraví; Zdravé město, Zdravý region: principy a její filozofie, základní pravidla; příklady preventivních programů a programů podporujících zdraví na školách. Příklady programů a projektů k podpoře zdraví v gesci Státního zdravotního ústavu a dalších státních i nestátních organizací a institucí. Návrh modelového studentského projektu v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví a rozvoje zdravotní gramotnosti - jeho cíle (předpokládaná efektivita), cílová skupina, časový harmonogram, materiální a technické podmínky, evaluace projektu atp. Transfer vybraných programů a projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti do edukační reality povinného vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat význam tvorby projektů ve výchově ke zdraví, jako nedílné součásti výchovně-vzdělávacího procesu na všech typech škol a školských zařízení, - vysvětlit podstatu fungování Světové zdravotnické organizace (WHO) - principy a strategické záměry, - charakterizovat specifika programů podporujících zdraví, jejich obecné i parciální cíle, a to na nadnárodní i národní úrovni (zejména programy Health 21 a Health 2020), - uvést konkrétní příklady organizací, programů a projektů vedoucích k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti jednotlivých populačních skupin, a akcentem na žáky základních škol. - navrhnout vlastní modelový projekt na lokální úrovni (pro potřeby školy) s cílem zvýšit úroveň zdravotní gramotnosti žáků event. minimalizace rizikového chování v oblasti životního stylu žáků (či jiných cílových skupin), - specifikovat využití programů a projektů k podpoře zdraví, výchově ke zdraví a rozvoji zdravotní gramotnosti v edukační realitě.
Student získá přehled v oblasti realizovaných programů a projektů v rámci podpory zdraví a rozvoje zdravotní gramotnosti v ČR i na nadnárodní úrovni. Student si získá kompetenci v oblasti vytvoření vlastního návrhu edukačního projektu s akcentem na rozvoj zdravotní gramotnosti cílové skupiny.
Předpoklady
Žádné specifické předpoklady nejsou požadovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma - vypracování návrhu projektu, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování seminární práce na zadané téma - vypracování návrhu projektu, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • http://www.euro.who.int/en/countries/czech-republic.
  • NEJEDLÁ, M. (ed.). Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5..
  • Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. [on-line]. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf..
  • ŘEHULKA, E. Zdraví-učitelé-škola. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254..
  • STRNADLOVÁ, A. Tvorba a metodika k podpoře zdraví. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-8097368-978-0..
  • www.szu.cz.
  • www.who.int.
  • Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9..
  • Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003. ISBN 80-85047-99-3..
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. ISBN 978-80-85047-49-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní