Vyučující
|
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Kočí Jana, Mgr.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kovářová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Postavení rodiny v České republice i ve světě, Rodina jako systém, její struktura. Výchovné styly. Typy a funkce rodiny. Členové rodiny jako vychovatelé. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. Edukační podstata a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte. Nové jevy v současných proměnách rodinného života. Partnerské, rodinné vztahy, alternativní rodinná soužití, typy rodinných prostředí. Poruchy funkcí rodiny a rodičovství, rodičovská zodpovědnost. Násilí v rodině, týrané a zneužívané dítě, delikvence a agrese. Sanace rodiny. Dodržování práv dítěte. Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti. Právní postavení rodiny. Problémy spolupráce (komunikace) rodičů s učiteli, školy s rodinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - porozumět a vysvětlit význam rodinné výchovy v širším vzdělávacím a výchovném kontextu, - pochopit edukační podstatu a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte, - interpretovat strategie rodinné výchovy, definovat znaky výchovných rolí, - analyzovat poruchy funkcí rodiny a rodičovství, - definovat násilí v rodině, týrané a zneužívané dítě, - použít informace o výchově v rodině k plánování spolupráce školy s rodinou.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - porozumět a vysvětlit význam rodinné výchovy v širším vzdělávacím a výchovném kontextu, - pochopit edukační podstatu a prostředky citového a rozumového rozvoje dítěte, - interpretovat strategie rodinné výchovy, definovat znaky výchovných rolí, - analyzovat poruchy funkcí rodiny a rodičovství, - definovat násilí v rodině, týrané a zneužívané dítě, - použít informace o výchově v rodině k plánování spolupráce školy s rodinou.
|
Předpoklady
|
Disciplína je zaměřena na specifika rodinné problematiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 7 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Odevzdávání prací". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bůžek, A., & Michalík, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče: [vymezení základních pojmů, vývoj náhradní rodinné péče v ČR, zprostředkování náhradní rodinné péče, omyly a mýty, multidisciplinární pohled]. Praha: Linde.
-
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
|