Předmět: Rodinná problematika

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Rodinná problematika
Kód předmětu KAZ/KBRP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rodina jako systém, její struktura. Postavení ženy, muže a dítěte v rodině dříve a v současnosti. Typy a funkce rodiny. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. Členové rodiny jako vychovatelé. Nové jevy v současných proměnách rodinného života. Partnerské, rodinné vztahy, manželství a alternativní rodinná soužití, typy rodinných prostředí. Poruchy funkcí rodiny a rodičovství, rodičovská zodpovědnost, vyživovací povinnost. Dodržování práv dítěte. Násilí v rodině, týrané a zneužívané dítě, delikvence a agrese. Dítě v obtížných životních situacích. Sociální práce s rodinou. Sanace rodiny. Krizová intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat rodinu a popsat její proměny, - popsat strategie rodinné výchovy a objasnit proces socializace v rodině, - rozlišit typologii rodin, rodinných prostředí a varianty partnerského soužití, - specifikovat poruchy funkcí rodiny a rodičovství, - orientovat se v problematice práv dítěte, definovat syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte, analyzovat další obtížné životní situace, v nichž se rodina, nebo dítě nacházejí, - popsat problém domácího násilí a navrhnout možnosti řešení s ohledem na systémy sociální pomoci a krizovou intervenci.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: porozumění variabilním faktorům týkajícím se kvality života člověka i životních podmínek ve společnosti život člověka ovlivňujících
Předpoklady
základní povědomí týkající se životní úrovně moderních společností

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Požadavky na studenta - aktivní účast ve výuce - plnění průběžně zadávaných úkolů - vypracování a včasné odevzdání seminární práce
Doporučená literatura
  • BECHYŇOVÁ, V., KOMÁRKOVÁ, M. Sanace rodiny. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4..
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Publishing, 1995. ISBN 80-7169-192-5..
  • KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3..
  • KRAUS, B. a kol. Životní styl současné české rodiny. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-544-8..
  • MAŘÍKOVÁ, H., KŘÍŽKOVÁ, A., VOHLÍDALOVÁ, M. Živitelé a živitelky: reflexe (a) praxe. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7419-100-8..
  • MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8..
  • NOVOTNÁ, V., BURDOVÁ, E., RIEDLOVÁ JURKOVÁ, J. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vyd. Olomouc: ANAG, 2016. ISBN 978-80-7554-022-5..
  • SKOPALOVÁ, J. Rodinná problematika. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4037-8..
  • ŠEREDOVÁ, A. Rodinná a sociální politika. Třebíč: Amaprint-Kerndl, 2012. ISBN 978-80-87710-08-1..
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0..
  • ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3..
  • VACKOVÁ, B. a kol. Sami doma: bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní