Předmět: Výchova ke zdraví v kurik. dokumentech 2

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Výchova ke zdraví v kurik. dokumentech 2
Kód předmětu KAZ/KBK2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rekapitulace stěžejních poznatků z disciplíny Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1; projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat kurikulární dokument - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s horizontálním přesahem, tedy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, vzdělávací obor Výchova ke zdraví, průřezová témata, - odůvodnit význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví v rámci povinného vzdělávání s akcentem na 2. st. ZŠ a popsat poslání vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - interpretovat a vysvětlit vlastními slovy očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV (2004, 2007, 2010, 2013, 2016, 2017, 2021) včetně jejich inovací v jednotlivých verzích RVP ZV, - analyzovat učivo, tematické okruhy a subtémata učiva vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV, - posoudit časovou dotaci alokovanou na vzdělávací obor Výchova ke zdraví směrem k poslání a cílům VZ, formulovaným očekávaným výstupům a širokospektrální nabídce učiva, - odůvodnit význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat jednotlivé komponenty dokumentu, zejména indikátory a ilustrativní úlohy v něm obsažené, - specifikovat poslání dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat základní atributy dokumentu (zejména specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh); - analyzovat vybrané Školní vzdělávací programy základních škol event. víceletých gymnázií s ohledem na implementaci vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví - shrnout stěžejní výzkumy kurikula v rámci projektové a implementační úrovni kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Po absolvování předmětu studenti objasní význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví na všech stupních vzdělávací soustavy ČR v rámci získávání zdravotní gramotnosti (s důrazem na 2. st. ZŠ - mimo jiné i vzhledem k ontogenetickým specifikům žáků a z hlediska jejich bio-psycho-sociálně-spirituálního zdraví). Dokáží interpretovat vývoj očekávaných výstupů, učiva a tematických okruhů vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV od roku 2004 až po aktuální verzi RVP ZV z 1. 9. 2021. Chápou význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality, stejně jako dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání především specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh. Orientují se ve stěžejních výzkumech kurikula v rámci projektové a implementační úrovně kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Předpoklady
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Vypracovávání 7 průběžných úkolů do portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ z Didaktiky výchovy ke zdraví (každý v rozsahu 2-3 NS). Obsahem konkrétních úkolů bude analýza vybraných škol, respektive jejich ŠVP a implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z RVP ZV u dosud platného dokumentu z roku 2017 na vybraných školách. Počet analyzovaných škol je stanoven na 6: - 2 různé základní školy. - Alternativní základní škola. - Základní škola sportovního zaměření. - Základní škola s rozšířenou výukou jazyků. - Nižší gymnázium. V rámci analýzy každého ŠVP se studenti zaměří na následující: Implementace vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví ve vzdělávacím oboru: Výchova ke zdraví z RVP ZV do ŠVP vybraných škol. V obecné části vybraného ŠVP pro 1. i 2. stupeň ZŠ. Dále v jednotlivých ročnících realizované vzdělávací oblasti a mezioborově - v rámci mezipředmětových vztahů. Jako 7. dílčí úkol bude zpracování vertikální i horizontální návaznosti kurikulárních dokumentů v průřezu celé školské soustavy - tedy od předškolního až po středoškolské vzdělávání ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. Po získání zápočtu je předmět ukončen absolvováním zkoušky.
Doporučená literatura
  • FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1..
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. Dostupné na www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832..
  • MUŽIKOVÁ, L. Škola a zdraví pro 21. Století. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 978-80-210-5328-1..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/43792/..
  • (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2023. [online]. 2021. (1. st. ZŠ od 1. 9. 2023). (2. st. ZŠ od 1. 9. 2024). Dostupné na: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.. Praha.
  • TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. Dostupné na www: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní