Předmět: Hygiena

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Hygiena
Kód předmětu KAZ/KBHY@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Definice oboru, základní pojmy - obory hygieny, státní zdravotní dozor, pojmy zdraví, nemoc, prevence, determinanty zdraví. Osobní hygiena žáků - obecné zásady osobní hygieny, význam péče o kožní deriváty, požadavky na oblečení a obutí žáků. Biorytmy. Hygiena práce - pracovní prostředí, pracovní zátěž, manipulace s břemeny a práce na směny. Hygiena práce se zaměřením na povolání učitele. Hygiena učení - vliv školní výuky na zdraví, únava a přetěžování, biologické rytmy, psychogenní stresy. Mentální hygiena - psychogenní stres a prevence, psychohygiena spánku a volného času, psychohygienické typy duševní svěžesti. Alimentární nákazy, manipulace s potravinami. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. Hygiena školního prostředí se zaměřením na mikroklima - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem, úklid.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat obor hygiena, - definovat podstatu osobní hygieny žáků, - vysvětlit podstatu biorytmů, - popsat hygienu práce, - prokázat vztah mezi hygienou učení a mentální hygienou, - definovat alimentární nákazy, - shrnout hygienické požadavky na materiální vybavení školy, - analyzovat hygienu školního prostředí se zaměřením na mikroklima.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - detekování chyb v osobní hygieně žáků, - vypracování souhrnu hygienického zázemí konkrétní školní budovy, - prokázání vztahu mezi hygienou učení a mentální hygienou u konkrétního žáka.
Předpoklady
Znalost problematiky biologie člověka na středoškolské úrovni

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na zkoušku Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
Doporučená literatura
  • HAMPLOVÁ, L. a kol. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-934-1..
  • KABÁTOVÁ, H. Hygiena ve školských zařízeních. Studijní opora. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3760-6..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • MÜLLEROVÁ, D. a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2510-2..
  • PODSTATOVÁ, H. Základy epidemiologie a hygieny. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-597-0..
  • ŚULCOVÁ, M. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena: studijní materiál pro zdravotnické obory. 2., přeprac. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2017. ISBN 978-80-7561-067-6..
  • TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2025-1..
  • VOBOŘILOVÁ, J. Duševní hygiena a stres. Praha: České vysoké učení technické, 2015. ISBN 978-80-01-05724-7..
  • WASSERBAUER, S. Zdravotní nauky. Třebíč: Amaprint-Kerndl, 2012. ISBN 978-80-87710-12-8..
  • ZEMÁNEK, P. Školní hygiena. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4019-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní