Předmět: Fyziologie výživy

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Fyziologie výživy
Kód předmětu KAZ/KBFV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, - vysvětlit metabolismus základních a vedlejších živin i vody pro lidský organismus, - popsat potravinové zdroje hlavních a vedlejších živin, - vysvětlit na příkladu příčiny a důsledky nedostatku či nadbytku příjmu makro i mikronutrientů na lidský organismus, - definovat kvantitativní i kvalitativní aspekty pitného režimu, - vyjádřit vlastními slovy zásady výživových doporučení, - charakterizovat význam preventivní výživy a funkčních potravin, - vysvětlit problematiku aditiv ve výživě, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod, - shrnout základní atributy poruch příjmu potravy.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - analýze současného stavu výživy obyvatelstva - vypracování souhrnu moderních aspektů racionální výživy obyvatelstva - prokázání schopnosti pracovat s relevantními informacemi (potravinovou pyramidou, tabulkami nutričních hodnot atd.) při sestavování zdravého jídelníčku
Předpoklady
Orientace v současné problematice zdravé výživy a schopnost využití vědomostí a jejich předání na úrovni základního i středoškolského vzdělávání

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na ukončení předmětu - vydefinování požadavků ke splnění předmětu - nabídka témat sem. prací, zkušební okruhy Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
Doporučená literatura
  • DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: Epava, 2000. ISBN 80-86297-05-5..
  • FRAŇKOVÁ, S. a kol. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0797-9..
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7..
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • KLIMEŠOVÁ, I., STELZER, J. Fyziologie výživy. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3280-9..
  • KOMPRDA, T. Základy výživy člověka. Druhé přepracované vydání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2017. ISBN 978-80-7509-500-8..
  • KOŽÍŠEK, F. 2005. Pitný režim. [Online]. Státní zdravotní ústav. Dostupné na www: http://www.szu.cz/tema/zivotni-prostredi/pitny-rezim..
  • KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0..
  • PAPEŽOVÁ, H. Anorexia nervosa: příručka pro všechny, kteří trpí nemocí - postižené samotné, jejich rodiny, přátele, partnery a některé odborníky (učitele a lékaře první linie). 2. přepracované vydání. Klecany: Národní ústav duševního zdraví, 2017. ISBN 978-80-87142-34-9..
  • TLÁSKAL, P. a kol. Výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, z.s., 2016. ISBN 978-80-906659-0-3..
  • TUREK, B., ŠÍMA, P., MICHALOVÁ, I. Vyvážená strava a zdraví. Praha: Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. 2016. ISBN 978-80-87719-44-2..
  • www.anabell.cz.
  • www.fzv.cz.
  • www.spolvyziva.cz.
  • www.stob.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní