Předmět: Etická výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Etická výchova
Kód předmětu KAZ/KBEV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika jako vědní disciplína (předmět, metodologie, cíle, základní etické disciplíny). Etika a morálka (vzájemný vztah a rozdíly). Významné osobnosti etického myšlení a jejich pojetí etiky. Etika a etické problémy v praxi pomáhajících profesí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prezentace základních etických pojmů, podat přehled základních filozofických směrů a historického vývoje etických škol. Studenti se seznámí s vybranými deontologickými kodexy. Těžiště předmětu spočívá v rozboru klíčových etických problémů a jejich řešení. Zdůrazňován je význam komunikace s klientem s akcentem na vytvoření etického vztahu v pomáhajících profesích. Prezentovány budou i kazuistiky a modelové situace s cílem studenty aktivně zapojit do řešení konkrétních etických problémů. Cílem předmětu je také formování etických postojů, které jsou součástí profesionality pracovníků v pomáhajících profesích.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní etické termíny, - vysvětlit rozdíly v různých pojetích etických přístupů, - vyjmenovat a konkretizovat příklady etického chování, - vysvětlit podstatu etických názorů daných osobností, - vyjmenovat etické směry z chronologického hlediska, - aplikovat etické teorie na konkrétní soudobé příklady lidského jednání, - osvětlit vztah filozofie a medicíny, filozofie a etiky, problematiku lidské svobody a profesní odpovědnosti, - vysvětlit etické problémy každodenní medicínské a ošetřovatelské praxe, - analyzovat etické problémy stanovení začátku života, antikoncepce a interrupcí, - analyzovat etické problémy spojené s in vitro fertilizací, genovými technologiemi a klonováním, - analyzovat etické problémy spojené s thanatologií, eutanázií, alternativní medicínou, sociální prací aj.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na zápočet: výběr 1) vhodného odborného článku na etické téma - s analýzou ze strany studenta; 2) vhodného videodokumentu na vybrané etické téma - s analýzou ze strany studenta (v obou případech přesné uvedení citovaných zdrojů; rozsah 1 - 2 strany A4).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní