Předmět: Dopravní výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Dopravní výchova
Kód předmětu KAZ/KBDO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Dopravní výchova podle vybraných pedagogických kategorií. Problematika dopravní výchovy. Zákon č. 361/2000 Sb. v aktuálním znění. Dopravní nehody a jejich příčiny. Věkové zvláštnosti u dětí. Paradigma chování účastníků provozu. Příčiny nesprávného chování a jednání účastníků provozu. Didaktika dopravní výchovy pro učitele. Rozdělení dopravní výchovy podle ročníků. Technické podmínky bezpečného provozu. Osvojení si bezpečného chování na pozemních komunikacích. Organizace dopravní výchovy na ZŠ. Organizace dopravně výchovných akcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem dopravní výchova, - analyzovat pedagogicko-psychologickou problematiku dopravní výchovy, - popsat systémy dopravní výchovy a vysvětlit jejich inspirativní evaluaci pro ČR, - charakterizovat obecné problémy organizace dopravy, - vybrat stěžejní poznatky v zákoně č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, - formulovat dopravní bezpečnost a pojem "Bezpečný provoz", - vyjmenovat dopravní nehody a znát jejich příčiny, - aplikovat získané informace do výuky předmětu na základních školách včetně začlenění poznatků s mezioborovým přesahem.
Orientace v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích v aktuálním znění; aplikace znalostí a dovedností v rámci "Bezpečného provozu" z pohledu pedagoga a žáka; znalosti o příčinách dopravních nehod a jejich prevence.
Předpoklady
Nejsou stanoveny.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: písemná (kolokvium), samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: písemná (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • BESIP.
  • BESIP. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011?2020 [on-line]. 2011 [cit. 2017-07-03]. Dostupné na www: http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/nsbsp-2011-2020-formatovani-ii.pdf..
  • DĚCKÝ, J. Doprava a systémy dopravní výchovy 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6367-9..
  • DĚCKÝ, J. Doprava a systémy dopravní výchovy 2. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6368-6..
  • Dopravní výchova Cyklista pro 4. ročník ZŠ [online]. 2010. [cit. 2015-01-14]. Dostupné na www: http://www.ibesip.cz/cz/dopravni-vychova/zaci-zakladni-skoly/prvni-stupen.
  • DOPRAVNÍ VÝCHOVA, chodec pro 3. ročník ZŠ [online]. 2009. [cit. 2015-01-14]. Dostupné na www: http://www.ibesip.cz/cz/dopravni-vychova/zaci-zakladni-skoly/prvni-stupen.
  • DOPRAVNÍ VÝCHOVA pro 1. a 2. ročník základní školy [online]. 2007. [cit. 2015-01-14]. Dostupné na www: http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/dopravni-vychova/zs/str_1-36_tisk.pdf.
  • European Commission. Traffic Safety Basic Facts on Children, European Commission, Directorate General for Transport [on-line]. 2016 [cit. 2017-07-03]. Dostupné na www: http://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/statistics/dacota/bfs2016_children.pdf..
  • Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (platný od 1. 9. 2016). [on-line]. 2016 [cit. 2017-07-03]. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/37052/..
  • OLŠAN, M., KONEČNÝ, M. [online] 2008. Bezpečí dětí v dopravě. Pomocník a rádce rodičům. [cit. 2016-04-08]. Dostupné na www: <http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/rodic/Bezpeci_ditete_v_doprave.pdf>..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (platný od 1. 9. 2016).
  • Road Safety.
  • SCHWEBEL, D., BARTON, B., SHEN, J., WELLS, H., BOGAR, A., HEATH, G., McCULLOUGH, D. Systematic Review and Meta-Analysis of Behavioral Interventions to Improve Child Pedestrian Safety. Journal of Pediatric Psychology, 2014, 39(8), 826?845..
  • SCHWEBEL, D. C., McCLURE, L. A., SEVERSON, J. Teaching children to cross streets safely: A randomized controlled trial. Health Psychology, 2014, 33(7), 628?638..
  • SCHWEBEL, D. C., McCLURE, L. A., SEVERSON, J. Usability and feasibility of an internet-based virtual pedestrian environment to teach children to cross streets safely. Virtual Reality, 2014, 18(1), 5?11..
  • SCHWEBEL, D. C., McCLURE, L. A. Training children in pedestrian safety: Distinguishing gains in knowledge from gains in safe behavior. The Journal of Primary Prevention, 2014, 35(3), 151?162..
  • STOJAN, M. Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4251-3..
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531..
  • VOTRUBA, J. Dopravní výchova. I. díl, Chodec. Praha: Fortuna, 1992. ISBN 8085298988..
  • Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů. Zákon o silničním provozu: 2000..
  • Stojan, M. (2007). Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita.
  • Štikar, J., Hoskovec, J. & Štikarová, J. (2003). Psychologie v dopravě.. Praha, Karolinum.
  • Tomanová, J., & Kopecký, M. (2013). Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Votruba, J., & Kocián, M. (1992). Dopravní výchova. Praha: Fortuna.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní