Vyučující
|
-
Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do biologie a základy cytologie. Tkáně a jejich diferenciace. Orgánové soustavy člověka, jejich anatomie a funkce. Pohybová soustava (kosterní a svalová soustava). Kardiovaskulární soustava a tělní tekutiny. Dýchací soustava. Trávicí soustava a metabolismus. Urogenitální soustava. Soustava nervová. Endokrinní soustava. Smyslová soustava a receptory. Vyšetření dítěte, hodnocení celkového stavu dítěte, růstové křivky a jejich význam pro posouzení vývoje a proporcionality dítěte. Ontogenetický vývoj. Charakteristika postnatálního vývoje člověka se zaměřením na předškolní věk. Informační materiály o biologii člověka v předškolním období.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy dítě, předškolní věk a ontogenetický vývoj, - vysvětlit význam důležitosti růstových křivek ve vztahu k proporcionalitě jedince, - definovat základní anatomické pojmy, př. kostra, srdce, žaludek atd., - objasnit vztahy mezi jednotlivými orgánovými soustavami lidského těla, - vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé části konkrétní orgánové soustavy člověka, př. dýchací soustava, - posuzovat didaktickou hodnotu poznatků problematiky biologie dítěte předškolního věku, - posuzovat kvalitu environmetálních faktorů na růst a vývoj dítěte předškolního a mladšího školního věku, - analyzovat úroveň současného poznání o postnatálním vývoji člověka s ohledem na předškolní věk.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů, - objasňování vztahů mezi jednotlivými orgánovými soustavami člověka.
|
Předpoklady
|
Znalost problematiky biologie člověka na středoškolské úrovni
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na zápočtový test Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
HANUŠOVÁ, J. Kapitoly z biologie člověka. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-654-3..
-
JIRSÁKOVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, I. a E. TRTÍKOVÁ. Biologie dítěte. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-663-5..
-
MACHKOVÁ, S. a S. RUPEC. Biologie člověka: tělo je věda: soubor učebních pomůcek. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2011. ISBN 978-80-254-8827-0..
-
MACHKOVÁ, S. a S. RUPEC. Základní poznatky z biologie člověka: učební sešit, písemné testy, doplňovačky s tajenkou. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2010. ISBN 978-80-254-7655-0..
-
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
-
NOVOTNÝ, I. a M. HRUŠKA. Biologie člověka. Praha: Fortuna, 2015. ISBN 978-80-7373-128-1..
-
PAVELKOVÁ, J. a kol. Manuál pro výuku biologie člověka. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2009. ISBN 978-80-7265-067-5..
-
PRŮCHA, J. a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5..
|