Předmět: ITEP-Lidská sexualita v interdisciplinárních souvislostech

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu ITEP-Lidská sexualita v interdisciplinárních souvislostech
Kód předmětu KAZ/IILSE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky lidské sexuality. Antropologie sexuality a její využití v pedagogické praxi. 2. Lidská sexualita jako nesmírně složitý biologicky, psychicky, sociálně, kulturně a spirituálně podmíněný fenomén. 3. Sexualita jako předmět výzkumu. 4. Vývoj lidské sexuality. Fylogeneticky a ontogeneticky podmíněné mechanismy lidské sexuality. 5. Sexualita jako reprodukční chování. 6. Sexualita jako nereprodukční chování. 7. Biologické a medicínské aspekty lidské sexuality. 8. Psychologické, sociologické, kulturologické, religionistické a politologické souvislosti lidské sexuality. Kulturní variety sexuálního chování. 9. Sexuální symbolika. Sexualita "na odiv" a sexualita tabuizovaná. 10. Sexualita v umění a v médiích. 11. "Minoritní sexuality" a inkluzivní vzdělávání. 12. Pedagogické a didaktické souvislosti antropologie sexuality.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je prohloubit osobnostně sociální profilaci, zejména pak didaktickou zdatnost budoucích učitelů ve vazbě na oblast lidské sexuality, jejího poznání coby komplexního, velmi složitého fenoménu, na nějž nelze seriózně nahlížet jinak než z hlediska biologicko-medicínského, ale také psychologického, sociálního, kulturního a spirituálního, ve vzájemných souvislostech. Prostřednictvím vhodných didaktických metod, se zvláštním důrazem na metody aktivizační (viz níže), se studenti naučí pracovat s heterogenními skupinami žáků (vazba na biologické pohlaví, genderové souvislosti, formující se sexuální orientaci žáků, věk, ale také dosavadní poznatky a zkušenosti v dané oblasti, odlišné zájmy, motivaci apod.) v kontextu inkluzivního vzdělávání. Výuka bude mít interaktivní charakter, přičemž jejím hlavním záměrem bude propojit teorii s praxí, tj. naučit studenty aplikovat získané didaktické poznatky v samotném pedagogickém procesu. Prostřednictvím seminářů / workshopů, s maximálním zapojením studentů do všech dílčích aktivit (individuální i skupinová práce, např. s pracovními listy, dialogické metody, metody inscenační, případové studie / kazuistiky atd.) bude, mimo výše uvedené, cílem pozitivně ovlivnit jejich postoje a naučit je v tomto smyslu působit na své budoucí žáky, tj. naučit je akcentovat význam ochrany reprodukčního zdraví z hlediska jednotlivce i společnosti, coby celku, stejně tak potřebu tolerance individuality a jinakosti ve vazbě na lidskou sexualitu. Předmět vznikl v rámci projektu Inovativní vzdělávání učitelů spojením teorie s praxí (ITEP), reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006522
Po absolvování předmětu student/studentka: - bude schopen/schopna lidskou sexualitu chápat komplexně - v biologických, psychologických, sociálních, kulturních a spirituálních souvislostech; - dokáže intervenovat ve prospěch "minoritních sexualit" - v kontextu potřeb inkluzivního vzdělávání; - bude přesvědčen/přesvědčena o potřebě vhodných strategií, směřujících k posilování reprodukčního zdraví, s respektem ke skupinovým i individuálním odlišnostem v sexuálním chování lidí; - bude ovládat vhodné - aktivizační didaktické metody, postupy a techniky, které - coby budoucí učitel - bude schopen/schopna aktivně používat v pedagogické praxi.
Předpoklady
Primárně určeno pro studenty oboru Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol - student je povinen souběžně absolvovat předmět se zaměřením na oborovou didaktiku, např. NPD1Q - Didaktika výchovy ke zdraví 1.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

V rámci požadavků na zápočet bude vyžadována docházka na semináře / workshopy, s aktivní účastí ze strany studenta. Hlavním výstupem bude seminární práce na vybrané téma ve vazbě na obsah předmětu, s využitím tří konkrétně popsaných didaktických metod / technik, přičemž první cílovou skupinou budou žáci 2. stupně základních škol, druhou cílovou skupinou pak budoucí učitelé výchovy ke zdraví.
Doporučená literatura
  • Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů.
  • Cichá, M., Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc.
  • Cichá, M., Dorková, Z. (2017). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Fafejta, M. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti.
  • Fafejta, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piskiewicz 2004..
  • FIFKOVÁ, H, WEISS P. a kol. (2008). Transsexualita a jiné poruchy pohlavní identity. Praha.
  • Foucault M. Dějiny sexuality I. Praha: Herrmann a synové, 1999..
  • Giddens, A., & Možný, I. (2012). Proměna intimity: sexualita, láska a erotika v moderních společnostech. Praha: Portál.
  • Kozáková, Z. (2004). Sexualita a sexuální výchova osob s mentálním postižením v podmínkách zařízení sociální péče. In Sexualita mentálně postižených.. Praha : Centrum denních služeb.
  • Malina J. a kol. http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/encykl-sexuality/index.html.
  • NEDBÁLKOVÁ K. Spoutaná rozkoš (re) produkce genderu a sexuality v ženské věznici. Praha: SLON, 2006..
  • Obst, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
  • Ridley, M., & Konvička, M. (2007). Červená královna: [sexualita a vývoj lidské přirozenosti]. Praha: Portál.
  • ROTTER H. (2003). Sexualita a křesťanská morálka. Praha.
  • Šteigl, J. (2003). Přínos antropologie a antropologů k objektivizaci hodnotového systému dnešního člověka. In Sborník "Integrální pohled na člověka", s. 7-10. Olomouc.
  • Štěrbová, D. (2007). Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Vrhel, F. (2002). Antropologie sexuality: sociokulturní hledisko. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Nakladatelství a vydavatelství NAUMA.
  • Weis a kol. Sexuologie. Grada.
  • Zvěřina J. (2003). Sexuologie (nejen) pro lékaře. Praha, CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní