Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Definice oboru, základní pojmy - obory hygieny, pojmy zdraví, nemoc, prevence, determinanty zdraví. 2. Životní prostředí a jeho působení na zdraví člověka - ovzduší, voda, půda, bydlení a jejich vliv na zdraví. 3. Hygiena výživy se zaměřením na výživové požadavky u dětí předškolního věku - složení potravy,výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování,výchovné zásady při stravování dětí. Pitný režim. 4. Osobní hygiena dětí - obecné zásady osobní hygieny, význam péče o kožní deriváty, požadavky na oblečení a obutí dětí. 5. Hygiena práce - pracovní prostředí, pracovní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele v mateřské škole 6. Hygiena výchovného procesu a péče o děti v mateřských školách. - režim dne, biologické rytmy. 7. Hygienické požadavky na materiální podmínky a provoz zařízení pro předškolní výchovu dětí. - materiální vybavení, mikroklima. 8. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti , výlety, vycházky, zájezdy. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí při aktivitách organizovaných MŠ. 9. Mentální hygiena - psychogennní stres a prevence, psychohygiena spánku a volného času, psychohygienické typy duševní svěžesti. Význam relaxace a odpočinku v práci učitelky MŠ 10. Obecná epidemiologie - epidemický proces, infekční proces, protiepidemická opatření. 11. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy 12. Speciální epidemiologie - nákazy přenášené členovci, nákazy přenášené krví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Disciplína seznamuje posluchače se základními poznatky z problematiky hygieny prostředí, hygieny vnitřního prostředí budov, požadavky na osvětlení, hlučnost. Dále si studenti osvojí nároky na individuální osobní hygienu dětí v daném věkovém období. Poznají základní epidemiologická rizika a způsob prevence u dětí v mateřských školách, hlavně u tzv. běžných dětských onemocnění.
Student bude schopen: - poskytnout laickou předlékařskou první pomoc - aplikovat poznatky z první pomoci v praxi - pohovořit o školní hygieně
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
|
Doporučená literatura
|
-
Vyhláška MZ ČR č. 148/2004 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti..
-
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých..
-
KOTULÁN, J. kol. (2005). Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: MU Brno, 2005. 258 s.. Brno.
-
Marádová, E. (2007). Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
-
PODSTATOVÁ, H. (2001). Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena .Olomouc: Epava, 2001. 283 s.. Epava.
-
ZLOCH, Z. a kol. (2001). Kapitoly z hygieny. Praha: Karolinum, 2001. 163 s. ISBN 80-246-0269-5.. Praha: Karolinum.
|