Vyučující
|
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kočí Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát (zdraví, nemoc, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví); lékařská terminologie; teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita), neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence, infekční, degenerativní, metabolické aj. onemocnění, zdravotnický systém; zdravotnické služby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokázat znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlit principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokázat znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlit principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
|
Předpoklady
|
Pro studenty oboru Výchovy ke zdraví. Po absolvování příbuzných disciplín.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zkoušky. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit ke zkoušce. Témata úkolů: Pojetí zdraví v různých modelech. Pojetí nemoci. Vznik a šíření nemoci. Vliv faktorů životního stylu na zdraví jednotlivce.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
-
Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
-
Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
|