Předmět: Teorie zdraví a nemoci

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Teorie zdraví a nemoci
Kód předmětu KAZ/BPTZQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kočí Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Pojmový aparát (zdraví, nemoc, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví); lékařská terminologie; teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita), neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence, infekční, degenerativní, metabolické aj. onemocnění, zdravotnický systém; zdravotnické služby.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 22 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokázat znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlit principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - prokázat znalost základní lékařské terminologie, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - vysvětlit etiopatogenezi, terapii a možné ukončení vybraných infekčních, neinfekčních, degenerativních aj. chorob, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - vysvětlit principy zdravotnického systému a úrovně jednotlivých zdravotnických služeb, - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele za ochranu zdraví žáků, - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
Předpoklady
Pro studenty oboru Výchovy ke zdraví. Po absolvování příbuzných disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zkoušky. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit ke zkoušce. Témata úkolů: Pojetí zdraví v různých modelech. Pojetí nemoci. Vznik a šíření nemoci. Vliv faktorů životního stylu na zdraví jednotlivce.
Doporučená literatura
  • Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
  • Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
  • Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní