Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie a vznik zdravotní tělesné výchovy u nás, současný stav zdravotní tělesné výchovy a její aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu na základních a středních školách u nás. Stavba a funkce podpůrně-pohybového systému, řízení systému motoriky. Hygienické zásady správného sezení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je poskytnout a seznámit studenty s problematikou zdravotní tělesné výchovy jako specifické formy tělesné výchovy pro zdravotně oslabené jedince. Obsah předmětu je rozčleněn na oblast teoretických poznatků a oblast praktických dovedností zaměřené na vyrovnávací a rozvíjející učivo. Studenti se seznámí s biologickými základy zdravotní tělesné výchovy, s metodikou, základními způsoby hodnocení a testování podpůrně pohybového systému, zaměřené především na diagnostiku svalových dysbalancí. Studentům bude objasněna podstata a hlavní příčina svalové nerovnováhy, kterou je nutné vidět v nedostatku pohybu v denním životě, v kterém převažuje statická činnost v podobě dlouhodobého sezení či jednostranné zátěže vedoucí následně k poškození organismu. Studenti se naučí praktickým dovednostem, pomocí kterých mohou racionálním způsobem odstranit, zamezit či alespoň zmírnit působení vlivů zhoršujících zdravotní stav a minimalizovat zdravotní oslabení a posílit organismus. Podstatná část je věnována základním vyrovnávacím prostředkům a jejich praktickému využití.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat pojetí předmětu zdravotní tělesná výchova, - popsat historii a vznik zdravotní tělesné výchovy u nás a ve světě, - vysvětlit stavbu a funkci podpůrně-pohybového systému, - vyjádřit podstatu řízení systému motoriky, - shrnout hygienické zásady správného sezení, - aplikovat poznatky ve výchovně-vzdělávacím procesu.
|
Předpoklady
|
Znalost anatomie a fyziologie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
- vypracování seminární práce na zvolené téma - praktický výstup (demonstrace seminární práce) - 80 % účast na cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
ČERMÁK, J., CHVÁLOVÁ, O., BOTLÍKOVÁ, V.DVOŘKOVÁ, H. (2000). Záda už mě nebolí.. Praha.
-
DYLEVSKÝ, I. (2007). Obecná kineziologie.. Praha.
-
KOPECKÝ, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy.. Olomouc.
-
KOPECKÝ, M., KIKALOVÁ, K., TOMANOVÁ, J., BEZDĚKOVÁ, M., CHARAMZA, J. (2013). Somatologie 1 - Podpůrně pohybový systém.. Olomouc.
-
KRYŠTOFIČ, J. (2000). Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely.. Praha.
-
Lewit, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně.
-
Rychlíková, E. (1997). Manuální medicína.Průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch.. Praha: Avicenum.
-
Tichý, M. (2000). Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton.
|