Předmět: Péče o nemocné, domácí péče

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Péče o nemocné, domácí péče
Kód předmětu KAZ/BPNEQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Vymezení pojmu ošetřovatelství. Historie ošetřovatelství a ošetřovatelského školství; filosofie ošetřovatelství, jeho současné pojetí, organizace a řízení ošetřovatelských služeb v ;ošetřovatelský proces, jeho charakteristika, jednotlivé fáze (anamnestika, diagnostika, plánování, realizace a vyhodnocování ošetřovatelské péče) a ošetřovatelská dokumentace; teorie lidských potřeb a potřeby nemocných; komunikace v ošetřovatelství; filosofie domácí péče, její historie a současný profil agentur domácí péče v ČR; zakládání, zdroje a financování agentur domácí péče; personalistika a materiálně - technické vybavení agentur domácí péče; práce s klientem v rámci agentury domácí péče; filosofie, historie a formy hospicové péče;péče o klienta hospice se zaměřením na jeho biopsychosociální a spirituální potřeby.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zabývá teoretickou i praktickou přípravou studenta na základní péči o nemocné se zaměřením na domácí péči.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem ošetřovatelství, jeho historii a filozofii, - charakterizovat ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze, - kategorizovat lidské potřeby, - zdůvodnit specifika komunikace s klientem, - vysvětlit podstatu a fungování Agentur domácí péče, - popsat historii a formy hospicové péče.
Předpoklady
Zvládnutí učiva z navazujících zdravovědných předmětů.
KAZ/BPMDQ

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

aktivní účast na cvičeních, 90% docházka na cvičení, vypracování seminární práce
Doporučená literatura
  • Goldmann, R., Cichá, M. (2004). Etika zdravotní a sociální práce (skriptum). Olomouc.
  • Goldmann, R., Cichá, M. (2002). Základy pediatrie pro pedagogy. Olomouc.
  • Goldmann, R. (2006). O chorobách dětí školního věku 1. Učební text k distančnímu studiu. 2 vydání. Olomouc.
  • Goldmann, R. (2006). O chorobách dětí školního věku 2. Učební text k distančnímu studiu. (2. vydání). Olomouc.
  • Goldmann, R. (2006). O chorobách dětí školního věku 3. Učební text k distančnímu studiu. 2. vydání. Olomouc.
  • HOLEKSOVÁ, T. (2002). Ležící nemocný člověk v domácím prostředí. Praha: Grada, 2002. 92 s.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní