Předmět: Fyziologie výživy

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Fyziologie výživy
Kód předmětu KAZ/BPFYQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Anatomie, fyziologie a patologie dutiny ústní a jícnu. Anatomie, fyziologie a patologie žaludku, význam žaludeční šťávy. Anatomie, fyziologie a patologie tenkého a tlustého střeva. Anatomie, fyziologie a patologie žláz trávicího ústrojí (játra, slinivka břišní, slinné žlázy). Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy, nadměrný příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Hodnocení stavu výživy, snížený příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Tekutiny, nápoje, pitný režim s ohledem na individuální zvláštnosti. Zásady zdravé výživy, aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Stimulující látky ve výživě. Funkční potraviny, preventivní výživa (probiotika, prebiotika, fytoestrogeny, rostlinné fenoly aj.) Potravinové doplňky, jejich přehled, význam a indikace a kontraindikace k užití. Přídatné látky (aditiva v potravinách), význam v potravinářském a konzumním průmyslu. Případná zdravotní rizika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, - vysvětlit metabolismu základních a vedlejších živin i vody pro lidský organismus, - vyjádřit vlastními slovy zásady výživových doporučení, - charakterizovat význam preventivní výživy a funkčních potravin, - vysvětlit problematiku aditiv ve výživě, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod.
Získání poznatků z oblasti aktuálních výživových doporučení postavených na znalostech metabolických pochodů v organismu.
Předpoklady
Absolvování disciplíny Somatologie 1,2.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na semináři (povinná účast 90 %). Student vypracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu cca 3-5 stran A4. Seminární práce musí být odevzdána minimálně týden před udělením kolokvia. Znalosti jsou ověřovány formou písemného testu.
Doporučená literatura
  • Výživa a potraviny - časopis České společnosti pro výživu.
  • www.spolvyziva.cz.
  • www.stob.cz.
  • AGERBO, P., ADERSEN, H. F. Vitaminy a minerály pro zdravý život. Praha: Ferrosan A/S, 1997..
  • Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
  • Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
  • Kunová, V. (2004). Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha.
  • Mačák, J., Mačáková J., Krejčí J. (1993). Patologie a patologická fyziologie. Olomouc.
  • Shapiro S. (1992). Výživa a vaše zdraví.
  • Trojan S. a kol. (1994). Lékařská fyziologie. Praha, Avicenum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní