Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Anatomie, fyziologie a patologie dutiny ústní a jícnu. Anatomie, fyziologie a patologie žaludku, význam žaludeční šťávy. Anatomie, fyziologie a patologie tenkého a tlustého střeva. Anatomie, fyziologie a patologie žláz trávicího ústrojí (játra, slinivka břišní, slinné žlázy). Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy, nadměrný příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Hodnocení stavu výživy, snížený příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Tekutiny, nápoje, pitný režim s ohledem na individuální zvláštnosti. Zásady zdravé výživy, aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Stimulující látky ve výživě. Funkční potraviny, preventivní výživa (probiotika, prebiotika, fytoestrogeny, rostlinné fenoly aj.) Potravinové doplňky, jejich přehled, význam a indikace a kontraindikace k užití. Přídatné látky (aditiva v potravinách), význam v potravinářském a konzumním průmyslu. Případná zdravotní rizika.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, - vysvětlit metabolismu základních a vedlejších živin i vody pro lidský organismus, - vyjádřit vlastními slovy zásady výživových doporučení, - charakterizovat význam preventivní výživy a funkčních potravin, - vysvětlit problematiku aditiv ve výživě, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod.
Získání poznatků z oblasti aktuálních výživových doporučení postavených na znalostech metabolických pochodů v organismu.
|
Předpoklady
|
Absolvování disciplíny Somatologie 1,2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast na semináři (povinná účast 90 %). Student vypracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu cca 3-5 stran A4. Seminární práce musí být odevzdána minimálně týden před udělením kolokvia. Znalosti jsou ověřovány formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Výživa a potraviny - časopis České společnosti pro výživu.
-
www.spolvyziva.cz.
-
www.stob.cz.
-
AGERBO, P., ADERSEN, H. F. Vitaminy a minerály pro zdravý život. Praha: Ferrosan A/S, 1997..
-
Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
-
Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
-
Kunová, V. (2004). Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha.
-
Mačák, J., Mačáková J., Krejčí J. (1993). Patologie a patologická fyziologie. Olomouc.
-
Shapiro S. (1992). Výživa a vaše zdraví.
-
Trojan S. a kol. (1994). Lékařská fyziologie. Praha, Avicenum.
|