Předmět: Základy fyzické antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Základy fyzické antropologie
Kód předmětu KAZ/BPFAQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
antropologické výzkumy - historie, typy, organizace, oblasti využití výsledků, význačné osobnosti české a světové antropologie; základy standardních antropologických metodik (antropometrické body, instrumentarium, metodika měření a praktické zjišťování tělních dimenzí); způsoby statistického zpracování dat, prezentace a interpretace výsledků (růstové tabulky, růstové křivky, percentilové grafy); způsoby hodnocení jednotlivce/souboru (z-skóre, morfogramy percentilová pásma, program "Růst CZ"); hodnocení tělesné proporcionality (proporční indexy a relativní rozměry, hmotnostně-výškový poměr, BMI, WHR); možnosti predikce finální tělesné výšky (predikční rovnice); sekulární trendy ve vývoji české/světové populace; typologické systémy; metody pro odhad tělesného složení; dynamometrie; hodnocením utváření nožní klenby; základy daktyloskopie a somatoskopie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - používat terminologii v antropologii, - aplikovat základní metody antropometrie, - vysvětlit působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka se zákonitostmi tělesného růstu a vývoje, - stanovit somatický stav (vlastní měření a zpracování diagnostického záznamu).
Student získává základní východisko pro studium ostatních věd o člověku i k pochopení základních principů specializace a integrace věd.
Předpoklady
Znalosti ze somatologie, fyziologie a historie člověka ( a lidských společností).

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test

- vypracování protokolů ze cvičení - praktický nácvik antropometrických metod - 80 % účast na cvičení - vypracovnání protokolů ze cvičení podle zadání je nezbytně nutnou podmínkou zápisu ke kolokviu
Doporučená literatura
  • Kopecký, M. (2006). Somatický a motorický vývoj 7 až 15letých chlapců a dívek v olomouckém regionu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 192 s. ISBN 80-244-1281-0. Olomouc: UP.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • VIGNEROVÁ, J., BLÁHA, P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících (Norma, vyhublost, obezita).. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní