Předmět: Výchova ke zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Výchova ke zdraví
Kód předmětu KAZ/BKVZ@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. jednotlivé bio-psycho-sociální a spirituální složky zdraví. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Autoimunitní a degenerativní onemocnění. Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Princip vzniku civilizačních nemocí. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví na ZŠ a SŠ: Integrace a mezipředmětové vazby Programy podporující zdraví Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla) Programy podporující zdraví Zdraví 21 Aktivizační metody v rámci podpory zdraví Témata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů: Problematika KOUŘENÍ - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj kuřáctví v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika kouření, složení cigaretového kouře atp. Problematika ALKOHOLU - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj konzumace alkoholu v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika pijáctví, sociální a psychické dopady alkoholismu. Alkohol jako celospolečensky tolerovaná droga. Dítě v rodině alkoholika. ILEGÁLNÍ DROGY - klasifikace dle účinku, aplikace, rizikovosti. Legislativa v ČR. Rizika zneužívání návykových látek. Problematika odvykání a léčby - primární, sekundární a terciární prevence. ZÁVISLOSTI - patologické hráčství, workoholismus, sektářství a jiné závislosti. PREVENCE STRESU - relaxační a uvolňovací techniky. Druhy stresu, stresové situace, zvládání stresu. Eustres a dystres. POHYBOVÁ AKTIVITA - aerobní a anaerobní pohybová aktivita, optimální tělesná zátěž druhy sportovní aktivity, pozitivní a negativní důsledky pohybové aktivity. Pohybová aktivita jako prevence civilizačních onemocnění. Témata životního stylu - RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ. VÝŽIVA - zásady zdravé výživy, stravovací režim, nemoci spojené s výživou, poruchy příjmu potravy, obezita u dětí, potravinové alergie, preference a averze potravin, alternativní formy stravování u dětí, pitný režim.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Získat stěžejní informace pro pochopení vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují.
Získání stěžejních informací pro pochopení vztahů mezi zdravím a faktory, které ho ovlivňují. Proniknutí do programů podporujících zdraví.
Předpoklady
Absolvování disciplín s biologickou a zdravotnickou problematikou v nižších ročnících.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem.
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, M. a kol. (1995). Zdravá mateřská škola- modelový projekt. Praha Portál.
  • Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
  • Havlínová, M., Přibyslavská, P. (1996). Výchova ke zdravému způsobu života. Ostrava.
  • Kaufmanová-Huberová, G. (1998). Děti potřebují rituály. Praha Portál.
  • Kopřiva, P. (1996). Naše mateřská škola na cestě ke zdraví. Druhá část modelového projektu Zdravá mateřská škola). Kroměříž.
  • Kotulán, J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.
  • Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
  • KRCH,F.D. (2005). Poruchy příjmu potravy. Praha:Grada.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • Kunová, V. (2004). Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha.
  • Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha.
  • Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha.
  • Machová, J., Hamanová, J. (2002). Reprodukční zdraví v dospívání. Praha.
  • Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
  • Marádová, E. (2006). Prevence závislostí. Praha.
  • Nešpor, K. (1994). Kouření, pití, drogy.. Portál Praha.
  • Nešpor, K. (2011). Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál.
  • Pernicová, H. (1993). Zdravotní tělěsná výchova. Praha Fortuna.
  • Sklenovský, A. (1997). Zdraví není samozřejmost. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní