Předmět: Vývojová antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Vývojová antropologie
Kód předmětu KAZ/BKVYA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Ontogenetický vývoj. Základní vývojové procesy (proliferace, diferenciace, migrace, induktivní interakce buněk, rozpoznávání buněk, růst, morfogenetická smrt buněk). 2. Prenatální vývoj. Progeneze, gametogeneze (spermatogeneze, oogeneze). Oplození. 3. Vývoj vajíčka po oplození. Vývoj zárodku a plodu během jednotlivých měsíců těhotenství, funkce placenty. 4. Těhotenství (donošený a zralý plod). Porod (porodní doby), známky donošenosti plodu. 5. Působení negativních vnějších faktorů na vývoj zárodku a plodu v průběhu těhotenství (působení teratogenních faktorů). 6. Charakteristika somatického vývoje jedince v období novorozeneckém, kojeneckém, batolivém a v období předškolního věku. Školní zralost. 7. Školní věk. Rozdělení školní věku. Charakteristika mladšího školního věku. Starší školní věk (puberta), hlavní fyzické změny v pubertě, faktory ovlivňující nástup puberty, hormonální řízení puberty, pubertální růstový výšvih. Puberta u dívek. Puberta u chlapců. Sekundární pohlavní znaky. Charakteristika období adolescence, dospělosti a stáří. Příčiny stárnutí. 8. Biologický věk. Vymezení pojmu, definice, vztah biologického a chronologického věku. Metody diagnostiky biologického věku u dětí, praktické využití. Stanovení biologického věku u dospělých osob. Vymezení pojmu, změny v průběhu stárnutí, metody určování biologického věku u dospělých osob. Význam určování biologického věku u dospělých osob. 9. Sekulární trend. Vymezení pojmu sekulární trend, sekulární akcelerace a sekulární retardace. Teorie a příčiny sekulární akcelerace. 10. Faktory ovlivňující růst. Genetické a environmentální faktory ovlivňující růst. Zákonitosti tělesného růstu. Zákonitosti vývojového procesu. 11. Hormonální řízení růstu v postnatální období. Prenatální kontrola růstu. Přehled poruch růstu. Příčiny nadměrného růstu (fyziologické varianty, pravá předčasná puberta, předčasná pseudopuberta, endokrinopatie, dysmorfické příznaky). Příčiny růstové retardace. Familiární vzrůst, konstituční opoždění puberty, endokrinní poruchy, onemocnění systémové povahy, genetické poruchy. 12. Úvod do evoluce člověka. Animistické představy o vývoji člověka a kreační teorie. Evoluční teorie. 13. Systematické zařazení člověka do živočišné říše. Rozdíly a společné znaky člověka s lidoopy. Vznik a vývoj primátů. 14. Teorie vzniku hominidů. Australopithecus, Homo habilis, Homo erectus. Sapientace. 15. Teorie vzniku moderního člověka (monocentrismus, multiregionální teorie). Homo sapiens. 16. Nepřímé důkazy evoluce člověka (rudimenty, atavizmy).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny Vývojová antropologie je, aby posluchači získali ucelený přehled vývoje člověka jako druhu (teorie základů fylogeneze), tak i jako jedince (ontogenetický vývoj). Důraz je kladen převážně na jednotlivé etapy vývoje jedince počínaje prenatálním vývojem. Objasňuje působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka a zabývá se zákonitostmi tělesného růstu a vývoje.
1. Student bude schopen popsat jednotlivé fáze ontogenetického vývoje člověka. 2. Student bude schopen vysvětlit, které faktory ovlivňují somatický vývoj člověka a zároveň popsat i účinky negativního faktorů a jejich důsledky ovlivňující zdravý vývoje jedince. 3. Student bude schopen popsat fylogenetický vývoj člověka.
Předpoklady
1. Úspěšné ukončení předmětu Základy fyzické antropologie KAZ/BPZFA. 2. Znalosti z anatmoie a fyziologie člověka.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

- vypracování práce na zvolené téma - 80 % účast na cvičení
Doporučená literatura
  • Bláha, P., Susanne, CH., Rebato, E. et al. (2007). Essentials of Biological Anthropology (Selected Chapters).. Praha: Karolinum.
  • Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
  • Šmahel, Z. (2005). Příběh lidského rodu .. Brno: Moravské zemské muzeum.
  • VIGNEROVÁ, J., BLÁHA, P. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících (Norma, vyhublost, obezita).. Praha.
  • VIGNEROVÁ, J., RIEDLOVÁ, J., BLÁHA, P., KOBZOVÁ, J., KREJČOVSKÝ, L., BRABEC, M., HRUŠKOVÁ, M. (2006). 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Praha: PřF UK a SZÚ, 2006. 238 s. ISBN 80-86561-30-5. Praha: Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy; Státní zdravotní ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr