Předmět: Zdravotní tělesná výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Zdravotní tělesná výchova
Kód předmětu KAZ/BKTVQ
Organizační forma výuky Konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV Didaktické zásady a metody ve ZdTV. 2. Pohybová aktivita a druhy pohybů ve ZdTV (složky a fáze pohybu, vyrovnávací cvičení, základní výchozí polohy). Organizační formy ZdTV (vyučovací jednotka, domácí cvičení, jiné formy). 3. Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). 4. Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. 5. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. 6. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí). 7. Svalové dysbalance v oblasti pánve a dolní části trupu, v oblasti horní části trupu, krku a hlavy a v oblasti dolních končetin a jejich nosných kloubů. 8. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. 9. Plochá záda. Skoliotické držení těla. Vbočené a vybočené kolenní klouby a ploché nohy. 10. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých). 11. Oslabení dýchacího aparátu (vznik a příčiny oslabení dýchacího systému, vhodná a nevhodná cvičení). 12. Oslabení oběhového aparátu (vznik a příčiny oslabení, vhodná a nevhodná cvičení).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem výuky je poskytnout a seznámit studenty s problematikou zdravotní tělesné výchovy jako specifické formy tělesné výchovy pro zdravotně oslabené jedince. Obsah předmětu je rozčleněn na oblast teoretických poznatků a oblast praktických dovedností zaměřené na vyrovnávací a rozvíjející učivo. Studenti se seznámí s biologickými základy zdravotní tělesné výchovy, s metodikou, základními způsoby hodnocení a testování podpůrně pohybového systému, zaměřené především na diagnostiku svalových dysbalancí. Studentům bude objasněna podstata a hlavní příčina svalové nerovnováhy, kterou je nutné vidět v nedostatku pohybu v denním životě, v kterém převažuje statická činnost v podobě dlouhodobého sezení či jednostranné zátěže vedoucí následně k poškození organismu. Studenti se naučí praktickým dovednostem, pomocí kterých mohou racionálním způsobem odstranit, zamezit či alespoň zmírnit působení vlivů zhoršujících zdravotní stav a minimalizovat zdravotní oslabení a posílit organismus. Podstatná část je věnována základním vyrovnávacím prostředkům a jejich praktickému využití.
1. Student získá základní vědomosti o příčinách a důsledcích zdravotního oslabení, které podmiňují zařazení jedince do III. zdravotní skupiny. 2. Naučí se praktickým činnostem v prevenci a kompenzaci vadného držení těla.
Předpoklady
Znalost anatomie a fyziologie člověka.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

- vypracování seminární práce na zvolené téma - praktický výstup (demonstrace seminární práce) - 80 % účast na cvičení
Doporučená literatura
  • ČERMÁK, J., CHVÁLOVÁ, O., BOTLÍKOVÁ, V.DVOŘKOVÁ, H. (2000). Záda už mě nebolí.. Praha.
  • Lewit, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně.
  • Rychlíková, E. (1997). Manuální medicína.Průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch.. Praha: Avicenum.
  • Tichý, M. (2000). Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní