Předmět: Reprodukční zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Reprodukční zdraví
Kód předmětu KAZ/BKREZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marciánová Vladislava, Mgr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. anatomie a fyziologie ženských pohlavních orgánů 2. anatomie a fyziologie mužských pohlavních orgánů 3. ontogenetický vývoj ženského a mužského reprodukčního systému 4. vývojové abnormality ženského a mužského reprodukčního systému 5. menstruační a ovulační cyklus ženy. 6. poruchy menstruačního cyklu 7. intimní a menstruační hygiena ženy 8. intimní hygiena muže 9. prevence nechtěného těhotenství - metody a formy antikoncepce 10. antikoncepce vhodná pro dospívající 11. rizikové sexuální chování - pohlavně přenosné choroby (syfilis, gonorrhoea, trichomonázy, chlamydie, HPV, hepatitida B, C, HIV/AIDS, aj.) 12. možnosti řešení neplánovaného těhotenství, problematika interrupce. 13. možnosti řešení neplánovaného těhotenství, náhradní rodinná péče, baby box,? 14. sexuální zneužívání, formy, projevy, právní úprava 15. problematika partnerských vztahů, hierarchie vztahů v rodině 16. problematika rodičovství, práva a povinnosti rodičů 17. volba partnera, faktory ovlivňující výběr životního partnera 18. vývoj sexuálního chování, problematika monogamie a polygamie 19. problematika pornografie, tvorba, distribuce 20. promiskuitní chování a prostituce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Semestrální práce - 21 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny Reprodukční zdraví je, aby posluchači získali a osvojili si stěžejní témata z této široké a velmi diskutované problematiky. Hlavní náplní jsou kapitoly o vývoji morfologického a funkčního odlišení muže a ženy, menstruačním a ovulačním cyklu, intimní a menstruační hygieně, reprodukčním zdraví. Dále se řeší problematika kontracepce a plánovaného rodičovství, problematika nechtěného těhotenství - interrupce a miniinterrupce. Stěžejní jsou také otázky prevence, etiologie, patogeneze a klinického obrazu STD (pohlavně přenosných chorob, včetně HIV/AIDS). Studenti se v této problematice musí dokonale orientovat a musí být připraveni poskytovat odbornou pomoc, resp. znát metodiku postupu při řešení svízelných intimních problémů jejich pozdějších klientů (žáků).
Získání znalostí o faktorech ovlivňující reprodukční zdraví, zejména dospívajících. Vytváření adekvátních postojů k reprodukčnímu zdraví a sexualitě.
Předpoklady
Absolvování disciplíny Somatologie 1,2.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích (povinná účast 80 %), práce na zadaném projektu a jeho prezentace ve výuce. Projekt je nutno odevzdat v PowerPoint prezentaci a v MS Word jako seminární práce. Znalosti jsou ověřovány písemným testem.
Doporučená literatura
  • AIDS care. Časopis.
  • Sexuológia. Odborný časopis.
  • V., Zvěřina J. (2004). Vše o sexu - sexuologie a sexuální praxe pro každého. Praha.
  • www.hiv-aids.cz.
  • www.planovanirodiny.cz.
  • www.sexuologickaspolecnost.cz.
  • Barták A. (2006). Antikoncepce. Praha, Grada Publishing.
  • DIAMOND, J. Proč máme rádi sex? Evoluce lidské sexuality. Praha: Academia, 2003.
  • Fafejta, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piskiewicz 2004..
  • Fajt, T. (2009). Antikoncepce.. Praha.
  • FLAHERTY - ZONIS, C. Úvod do sexuality. New York, Sorosova nadace, 1997.
  • Hořejší, J. (2003). Gynekologické problémy u děvčátek a dospívajících dívek. Praha: Grada.
  • CHALKE, S. Umíte se s dětmi bavit o sexu? Praha: Albatros, 2002.
  • Machová J., Marádová, E., Klementa, J. (1998). Základy sexuální výchovy. Praha.
  • -Mašlová J. (2005). Pohlavní život neboli odpovědi na otázky, které si kladeš. Slovart.
  • Pekárková, M., Primusová, H., Uzel, R. a kol. (2000). Potrat ano - ne. Praha: Grada.
  • Šulová, L., Fait, T., & Weiss, P. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf.
  • Uzel R. (1999). Antikoncepční kuchařka aneb cesty k sexuálnímu zdraví. Praha, Grada.
  • Weiss, P, Zvěřina J. (2001). Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha, Portál.
  • Zvěřina J. (2003). Sexuologie (nejen) pro lékaře. Praha, CERM.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr