Předmět: Fyziologie výživy

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Fyziologie výživy
Kód předmětu KAZ/BKFYQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Anatomie, fyziologie a patologie dutiny ústní a jícnu. Anatomie, fyziologie a patologie žaludku, význam žaludeční šťávy. Anatomie, fyziologie a patologie tenkého a tlustého střeva. Anatomie, fyziologie a patologie žláz trávicího ústrojí (játra, slinivka břišní, slinné žlázy). Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy, nadměrný příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Hodnocení stavu výživy, snížený příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Tekutiny, nápoje, pitný režim s ohledem na individuální zvláštnosti. Zásady zdravé výživy, aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Stimulující látky ve výživě. Funkční potraviny, preventivní výživa (probiotika, prebiotika, fytoestrogeny, rostlinné fenoly aj.) Potravinové doplňky, jejich přehled, význam a indikace a kontraindikace k užití. Přídatné látky (aditiva v potravinách), význam v potravinářském a konzumním průmyslu. Případná zdravotní rizika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 9 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny FYZIOLOGIE VÝŽIVY je, aby si studenti prohloubili poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, aby porozuměli metabolismu základních živin a jejich významu pro lidský organismus. Dále se naučí metabolismu, významu pro lidský organismus a zdrojům v potravě u tekutin, vitamínů a minerálních látek. Porozumí zásadám výživových doporučení, významu preventivní výživy a funkčním potravinám, seznámí se s problematikou aditiv ve výživě atp. Naučí se hodnocení stavu výživy pomocí antropometrických a klinických metod. Disciplína využívá poznatků ze Somatologie a Propedeutiky výchovy ke zdraví. Získané poznatky mohou studenti uplatnit v předmětu Pediatrie, Péče o matku a dítě, Péče o nemocné a domácí péče apod.
Získání poznatků z oblasti aktuálních výživových doporučení postavených na znalostech metabolických pochodů v organismu.
Předpoklady
Absolvování disciplíny Somatologie 1,2.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast na semináři (povinná účast 90 %). Student vypracuje seminární práci na zadané téma v rozsahu cca 3-5 stran A4. Seminární práce musí být odevzdána minimálně týden před udělením kolokvia. Znalosti jsou ověřovány formou písemného testu.
Doporučená literatura
  • Výživa a potraviny - časopis České společnosti pro výživu.
  • (2000). Výživová doporučení CINDI. Praha.
  • www.spolvyziva.cz.
  • www.stob.cz.
  • AGERBO, P., ADERSEN, H. F. Vitaminy a minerály pro zdravý život. Praha: Ferrosan A/S, 1997..
  • Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
  • Hejda, S. Kapitoly o výživě,Avicenum Praha 1985.
  • Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Klimešová, I., & Stelzer, J. (2013). Fyziologie výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
  • Kunová, V. (2004). Zdravá výživa. Praha, Grada Publishing 2004. Praha.
  • Mačák, J., Mačáková J., Krejčí J. (1993). Patologie a patologická fyziologie. Olomouc.
  • Shapiro S. (1992). Výživa a vaše zdraví.
  • Trojan S. a kol. (1994). Lékařská fyziologie. Praha, Avicenum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní