Předmět: Dopravní výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Dopravní výchova
Kód předmětu KAZ/BKDOQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Dopravní výchova podle vybraných pedagogických kategorií. Problematika dopravní výchovy. Zákon č. 361/2000 sb. Dopravní nehody a jejich příčiny. Věkové zvláštnosti u dětí. Paradigma chování účastníků provozu. Příčiny nesprávného chování a jednání účastníků provozu. Didaktika dopravní výchovy. Rozdělení dopravní výchovy podle ročníků. Technické podmínky bezpečného provozu. Osvojení si bezpečného chování na pozemních komunikacích. Organizace dopravní výchovy na ZŠ. Organizace dopravně výchovných akcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Úkolem disciplíny je, poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při provozu na pozemní komunikacích. Seznámí se s nejčastějšími příčinami a důsledky dopravních nehod. Zjistí, které jsou nejčastější dopravní nehody a jaká je jejich prevence. Získají znalosti o zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem dopravní výchova, - analyzovat pedagogicko-psychologickou problematiku dopravní výchovy, - popsat systémy dopravní výchovy a vysvětlit jejich inspirativní evaluaci pro ČR, - charakterizovat obecné problémy organizace dopravy, - vybrat stěžejní poznatky v zákoně č. 361 Sb./2000 o provozu na pozemních komunikacích, - formulovat dopravní bezpečnost a pojem "Bezpečný provoz", - vyjmenovat dopravní nehody a znát jejich příčiny, - používat nástroje ke snížení dopravní nehodovosti a uvést prevenci nehod.
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí učiva z předmětu první pomoc.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Požadavky na studenty budou sděleny vyučujícím na začátku výuky.
Doporučená literatura
  • BESIP.
  • Stojan, M. (2007). Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita.
  • Štikar, J., Hoskovec, J. & Štikarová, J. (2003). Psychologie v dopravě.. Praha, Karolinum.
  • Tomanová, J., & Kopecký, M. (2013). Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VANDERBILT, Tom. (2009). Traffic: Why We Drive the Way We Do (and What It Says about Us).
  • Votruba, J., & Kocián, M. (1992). Dopravní výchova. Praha: Fortuna.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní