Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologické základy osvojování a učení se cizímu jazyku. Odlišnosti žáků mladšího, středního a staršího školního věku (úroveň rozvoje poznávacích procesů, verbálních schopností a sociálních dovedností). Motivace a další faktory ovlivňující proces učení se cizímu jazyku. Role učitele a žáků. Cíle výuky cizího jazyka a jejich prezentace ve vzdělávacích dokumentech (RVP ZV, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR ? Bílá kniha, Společný evropský referenční rámec pro jazyky a Evropské jazykové portfolio). Základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků vzhledem k jednotlivým věkovým skupinám žáků. Principy komunikativního přístupu k vyučování cizích jazyků. Vztah mezi jazykovými prostředky a řečovými dovednostmi, pojem jazykových funkcí. Typy, struktura a organizační formy výuky. Párová a skupinová práce. Učební materiály a pomůcky ? učebnice, slovníky, časopisy, videa, IT aj. Základní principy výběru z těchto materiálů. Angličtina jako jazyk interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Principy vhodného poměru užívání cizího jazyka a mateřského jazyka v hodinách. Funkce překladu ve výuce cizího jazyka (a nebezpečí jeho zneužití). Využití mezipředmětových vztahů ? jazyky napříč kurikulem, CLIL.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s hlavními tématy a terminologií z oblasti lingvodidaktiky, které jsou pro jejich další studium a vyučování anglického jazyka nezbytné. V rámci prezenčních setkání se studenti postupně seznámí s teoretickými a praktickými stránkami výuky angličtiny na ZŠ a nižším stupni víceletých gymnázií. Kurz pokryje podstatné aspekty procesu vyučování-učení cizímu jazyku se zaměřením na jednotlivé věkové skupiny žáků i na různé stupně pokročilosti. U studentů bude postupně rozvíjena schopnost užívat angličtinu jako jazyk komunikace mezi učitelem a žáky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Docházka 80% Test "Classroom language". Zápočtová práce "CLIL"
|
Doporučená literatura
|
-
HARMER, J. (2011). The Practice of English Language Teaching. Harlow.
-
SCRIVENER, J. (2011). Learning Teaching. Oxford.
-
Ur, P. (1996). A Course in Language Teaching. Cambridge.
|