Předmět: Jazykové dovednosti - čtení a psaní

» Seznam fakult » PDF » KAJ
Název předmětu Jazykové dovednosti - čtení a psaní
Kód předmětu KAJ/YBWRI
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kenning Jared Eugene, M.A.
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Kořínková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Topics: - spoken and written language, - formality and informal style of writing, - cohesion and coherence of the text, cohesive devices, - linking devices and discourse markers, - punctuation, - guidelines for writing an essay, a CV, an article, a report and a review

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Aims: After completing the course students will be able to: - characterise the differences between spoken and written language, - assess the degree of formality and/or informality of an English text, - explain the concepts of textual cohesion and coherence and their mutual relationship, - categorise cohesive devices and find them in various types of text, - effectively use a wide range of English linking devices and discourse markers, - understand the rules and demonstrate the appropriate usage of English punctuation, - characterise and produce selected types of text (essay, CV, article, report, review, etc.). Topics: Spoken and written language. Formal and informal language. Textual cohesion and coherence. Cohesive devices. Linking devices and discourse markers in English. Effective punctuation. Selected text types and their characteristic features.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

80% attendence, active participation in lessons, timely submission of assignments meeting teacher´s requirements.
Doporučená literatura
  • Greenberg, K. (1992). Effective Writing. New York.
  • King, G. (2011). Improve Your Writing Skills. New York.
  • Page, M. E. M. ESL Writing. Intermediate and Advanced. 2013.
  • Savage, A. (2012). Effective Academic Writing 1-3. Oxford.
  • Strauss, J. (2011). The Blue Book of Grammar and Punctuation.. San Francisco.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr