Předmět: Úvod do didaktiky angličtiny

» Seznam fakult » PDF » KAJ
Název předmětu Úvod do didaktiky angličtiny
Kód předmětu KAJ/KUDIQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
  • Bartsch Veselá Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologické základy osvojování a učení se cizímu jazyku. Základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků v rámci povinné školní docházky u jednotlivých věkových skupin žáků. Angličtina jako jazyk interakce mezi učitelem a žáky v průběhu vyučování. Principy komunikativního přístupu k vyučování cizích jazyků. Struktura učebnic cizího jazyka pro školy a formy práce s jejími jednotlivými částmi. Typy, struktura a organizační formy výuky. Specifika hodin cizího jazyka. Příprava učitele na hodinu cizího jazyka. Formy výuky v heterogenních třídách, párová a skupinová práce (homogenní a heterogenní skupiny, diferencované úlohy). Specifika cizojazyčného vyučování-učení žáků předškolního věku a žáků 1. a 2. ročníku ZŠ. Činnostní vyučování. Využití jazykových her, literatury pro děti a dramatizace. Základní zásady integrace žáků se specifickými poruchami učení (dyslektiků) do hodin cizích jazyků. Jazykové chyby ? základní typy chyb a jejich příčiny. Kontrola a hodnocení výkonu žáků v hodinách cizího jazyka. Využití mezipředmětových vztahů (?jazyky napříč kurikulem?). Uplatnění prvků multikulturní výchovy a výchovy k toleranci v hodinách angličtiny. Pojetí jazykového vzdělání v dílech J.A. Komenského.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Tento kurz má poskytnout i studentům kteří se chystají ukončit studium na bakalářském stupni, základy didaktiky anglického jazyka. Studenti se seznámí s některými základními přístupy a metodami ve výuce angličtiny a dalšími aspekty procesu vyučování-učení se jazyku. Mezi probíraná témata patří např. formy výuky v heterogenních třídách, základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků u jednotlivých věkových skupin žáků, jazykové chyby, kontrola a hodnocení, mezipředmětové vztahy, výuka dětí se specifickými poruchami učení atd.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

80% aktivní účast na seminářích. Průběžné plnění zadaných úkolů. Vypracování eseje v rozsahu 500-600 slov. Vedení si čtenářského deníku a jeho obhajoba u ústní jazykové zkoušky (70% úspěšnost).
Doporučená literatura
  • Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP.
  • Harmer, J. (1991). How to teach English . London: Longman.
  • Hedge, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford.
  • LENOCHOVÁ, A. a kol. (2003). Materials and tasks for distance students. Olomouc: UP.
  • Ur, P. (1996). A Course in Language Teaching. Cambridge: CUP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr