Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Bartsch Veselá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Nevařil Josef, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychologické základy osvojování a učení se cizímu jazyku. Základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků v rámci povinné školní docházky u jednotlivých věkových skupin žáků. Angličtina jako jazyk interakce mezi učitelem a žáky v průběhu vyučování. Principy komunikativního přístupu k vyučování cizích jazyků. Struktura učebnic cizího jazyka pro školy a formy práce s jejími jednotlivými částmi. Typy, struktura a organizační formy výuky. Specifika hodin cizího jazyka. Příprava učitele na hodinu cizího jazyka. Formy výuky v heterogenních třídách, párová a skupinová práce (homogenní a heterogenní skupiny, diferencované úlohy). Specifika cizojazyčného vyučování-učení žáků předškolního věku a žáků 1. a 2. ročníku ZŠ. Činnostní vyučování. Využití jazykových her, literatury pro děti a dramatizace. Základní zásady integrace žáků se specifickými poruchami učení (dyslektiků) do hodin cizích jazyků. Jazykové chyby ? základní typy chyb a jejich příčiny. Kontrola a hodnocení výkonu žáků v hodinách cizího jazyka. Využití mezipředmětových vztahů (?jazyky napříč kurikulem?). Uplatnění prvků multikulturní výchovy a výchovy k toleranci v hodinách angličtiny. Pojetí jazykového vzdělání v dílech J.A. Komenského.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz má poskytnout i studentům kteří se chystají ukončit studium na bakalářském stupni, základy didaktiky anglického jazyka. Studenti se seznámí s některými základními přístupy a metodami ve výuce angličtiny a dalšími aspekty procesu vyučování-učení se jazyku. Mezi probíraná témata patří např. formy výuky v heterogenních třídách, základní didaktické principy a postupy ve výuce cizích jazyků u jednotlivých věkových skupin žáků, jazykové chyby, kontrola a hodnocení, mezipředmětové vztahy, výuka dětí se specifickými poruchami učení atd.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
80% aktivní účast na seminářích. Průběžné plnění zadaných úkolů. Vypracování eseje v rozsahu 500-600 slov. Vedení si čtenářského deníku a jeho obhajoba u ústní jazykové zkoušky (70% úspěšnost).
|
Doporučená literatura
|
-
Cameron, L. (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: CUP.
-
Harmer, J. (1991). How to teach English . London: Longman.
-
Hedge, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford.
-
LENOCHOVÁ, A. a kol. (2003). Materials and tasks for distance students. Olomouc: UP.
-
Ur, P. (1996). A Course in Language Teaching. Cambridge: CUP.
|