Předmět: Didaktika českého jazyka 1

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Didaktika českého jazyka 1
Kód předmětu KČJ/DCJ1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika českého jazyka, její charakteristika a cíle. Jazykové vyučování v historickém kontextu. Vzdělávací obor Český jazyk a literatura, jeho postavení v RVP ZV, struktura. Metody, formy a cvičení užívaná v hodinách jazykového vyučování. Význam induktivní metody v jazykovém vyučování. Pravopisný výcvik a jeho fáze, psychologický zřetel, algoritmy, cvičení. Komunikační pojetí jazykového vyučování. Kritické myšlení, jeho fáze a metody. Typy a struktura vyučovacích hodin jazykového vyučování. Problematika integrace složek vzdělávacího oboru český jazyk a literatura, vzdělávacích oborů a průřezových témat. Učebnice českého jazyka jako základní vyučovací pomůcka, kritéria jejich výběru a hodnocení. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování, dílčí a finální hodnocení. Pomůcky a metodická opora ve vyučování českého jazyka (internetové odkazy, publikace, časopisy).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat předmět a cíle oboru didaktika českého jazyka, znát a používat základní literaturu oboru, - objasnit pojetí jazykového vyučování v historickém kontextu, - posoudit a zhodnotit komunikační pojetí jazykového vyučování, - orientovat se ve stavbě RVP ZV s důrazem na vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, - charakterizovat vzdělávací obor český jazyk a literatura a jeho složky, - prokázat znalost metod, forem práce a cvičení užívaných v jazykovém vyučování (zejména v jazykové výchově) a aplikovat je na vybrané učivo, - objasnit pojem kritické myšlení, jeho fáze a využívat metody kritického myšlení v jazykovém vyučování. - orientovat se v nabídce učebnic českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ a znát a aplikovat některá kritéria jejich hodnocení, - objasnit problematiku hodnocení a klasifikace v předmětu při finálním hodnocení a umět využít své schopnosti při dílčím hodnocení a klasifikaci v jazykové výchově, - znát obsah a rozvržení učiva v jazykové výchově na 2. stupni ZŠ, - využívat podpůrné didaktické prostředky při vyučování českého jazyka a jeho inovaci, - plánovat a realizovat jazykové vyučování od tematických plánů až po konkrétní vyučovací hodinu, - umět integrovat složky vzdělávacího oboru český jazyk a literatura s vybranými vzdělávacími obory a průřezovými tématy RVP ZV.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky ke splnění předmětu: - aktivní účast, povoleny jsou max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce 50 % - plnění průběžných úkolů - prezentace vybrané části seminární práce jako výukové situace v semináři - průběžná seminární práce: soubor 4 učebních úloh/příprav na výuku, které operacionalizují propojení jazykové a komunikačně-slohové složky předmětu a při tom zdůrazňují: 1. rozvoj foneticko-fonologické a ortoepické kompetence 2. rozvoj morfologické kompetence 3. rozvoj lexikální kompetence 4. rozvoj syntaktické kompetence Průběh práce musí být popsán tak, jako by kdokoliv z kolegů měl materiál vzít a jít podle něj vyučovat. Ke každé části také uveďte očekávané časové rozpětí a řešení úloh. Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Práce se odevzdává v co nejekologičtější tištěné variantě: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd., není-li aktuálně zadáno jinak. Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání práce: 1. část: 21. říjen 2024 2. část: 4. listopad 2024 3. část: 18. listopad 2024 4. část: 2. prosinec 2024 Studenti mohou práci odevzdat kdykoliv před stanoveným termínem. Nedodržení termínu bude důvodem k propadnutí termínu. Studenti mají dohromady za všechny práce celkem čtyři možnosti opravy. Struktura popisu jednotlivých učebních úloh/příprav na výuku: 1) Ročník 2) Téma 3) Vztah k RVP (k očekávaným výstupům a klíčovým kompetencím) 4) Cíl(e) 5) Problém komunikačně-slohový, problém jazykový 6) Metody a formy práce 7) Pomůcky 8) Průběh práce (dle třífázového modelu učení E-U-R; podrobný popis jednotlivých fází práce s důrazem na činnosti učitele i žáků) 9) Přílohy 10) Seznam použité literatury --- Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
  • ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
  • HAUSENBLAS, O. (1992). Vrátíme smysl hodinám češtiny?. Zbuzany.
  • LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. (2015). Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově.
  • LOCKE, T. (Ed.). (2010). Beyond the Grammar Wars. Oxon: Routledge.
  • PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. (2003). Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: SPN - Mladé letá.
  • SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  • SVOBODOVÁ, J. (2003). Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • SZYMAŃSKA, M. (2016). Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo naukowe UP.
  • ŠEBESTA, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2020). Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. (2018). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), s. 214-223.
  • ŠTĚPÁNÍK, S.; ŠMEJKALOVÁ, M. (2017). Průvodce začínajícího češtináře.. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  • ŠTĚPÁNÍK, S. (2020). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia.
  • TONUCCI, F. (1991). Vyučovat nebo naučit. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní