Název předmětu | Aktuální problémy současného jazyka 2 |
---|---|
Kód předmětu | KČJ/APJ2@ |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmět se zaměřuje na vybrané aspekty současných přístupů k jazyku s cílem seznámit studenty s moderními a aktuálními otázkami a metodami zaměřenými na český jazyk. Předmět je rozdělen do tří základních tematických okruhů, které kombinují poznatky z oblasti jazykové pragmatiky, korpusové lingvistiky a moderní rétoriky. Všechna dílčí témata přistupují k rodnému jazyku v perspektivě jazykové výchovy podle Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání. Témata: 1. Komunikace v 21. století (moderní trendy v přístupu k mezilidské komunikaci, mediální zprostředkování a technologie; mluvenost/psanost, způsoby analýzy). 2. Teorie argumentace a kritické myšlení (metody, postupy, cvičení; současné argumentační fauly ve veřejné komunikaci: publicistika a politika). 3. Pragmatika češtiny 1: problematika presupozic (praktické cvičení). 4. Pragmatika češtiny 2: řečové akty (klasifikace, modifikace a interpretace). 5. Pragmatika češtiny 3: konverzační maximy a implikatury (cvičení, mluvené projevy). 6. Pragmatika češtiny 4: zdvořilost a řečová etiketa (princip kooperace). 7. Jazyk a korpus (korpusy mluvené a psané češtiny, způsoby vyhledávání, využití ve výuce českého jazyka). 8. Rétorika a současné přístupy ke komunikaci (tzv. communication studies, principy dialogu). 9. Komunikační strategie, analýza diskurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Porozumět současným tendencím v přístupu k jazyku a využít jich při výuce rodného jazyka na ZŠ. - Na základě praktického využití českého korpusu efektivně sestavit cvičení zaměřené na výuku českého jazyka. - Zapojit do slohové a komunikační výchovy poznatky současných přístupů ke komunikaci. - Využít znalostí současné rétoriky k efektivnímu přístupu k vybraným otázkám z oblasti komunikace a mediální výchovy.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
KČJ/APJ1@ |
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Zápočet: - aktivní účast, v seminářích jsou povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce je 50 % - odevzdání seminární práce: jazyková analýza vybraného komunikátu Zkouška: - písemná zkouška Zápočet: Seminární práce vyžaduje důkladný analyticko-syntetický pohled na vybraný komunikát, a to jak z hlediska komunikačního, tak i úžeji jazykového. Konkrétní komunikáty k analýze budou zadány v prvním semináři (tj. studenti si vybírají z dané nabídky, ta je uložena v MS Teams ve skupině APJ1). Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Očekává se ucelený poučený výklad s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (na konci práce posluchači uvedou seznam a) prostudované, b) použité literatury). Práce se odevzdává v co nejekologičtější variantě tištěné podoby: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd. (v případě distanční výuky může být změněno) Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání seminární práce: 1. termín: 9. 4. 2025 2. termín: 23. 4. 2025 3. termín: 7. 5. 2025 Práci je možno odevzdat kdykoliv před uvedeným termínem. Zkouška: Písemná zkouška prověří nejen znalosti problematiky obsažené v kurzech APJ1@, APJ2@ a v dřívějším studiu, ale rovněž dovednost studentů vytvořit souvislý výklad na zadané téma. Zkouška bude sestávat z části teoretické a části praktické. V teoretické části uchazeči podají teoretický výklad (v podobě souvislého odborného textu) na zadané téma. Témata budou vycházet z trajektorie obsahu a z doporučené literatury (především té označené jako "základní") v obou kurzech - viz anotace. Praktická část bude koncipována jako komplexní analýza komunikátu (psaného nebo mluveného). I zde se očekává souvislý poučený výklad. Časový limit pro zkoušku: 180 minut. Studenti si mohou přinést odbornou literaturu dle vlastního výběru. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |