Předmět: Aktuální problémy současného jazyka 2

» Seznam fakult » PDF » KČJ
Název předmětu Aktuální problémy současného jazyka 2
Kód předmětu KČJ/APJ2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vala Jaroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kříž Michal, Mgr. Ph.D.
  • Kopecký Kamil, prof. Mgr. Ph.D.
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na vybrané aspekty současných přístupů k jazyku s cílem seznámit studenty s moderními a aktuálními otázkami a metodami zaměřenými na český jazyk. Předmět je rozdělen do tří základních tematických okruhů, které kombinují poznatky z oblasti jazykové pragmatiky, korpusové lingvistiky a moderní rétoriky. Všechna dílčí témata přistupují k rodnému jazyku v perspektivě jazykové výchovy podle Rámcového vzdělávacího plánu pro základní vzdělání. Témata: 1. Komunikace v 21. století (moderní trendy v přístupu k mezilidské komunikaci, mediální zprostředkování a technologie; mluvenost/psanost, způsoby analýzy). 2. Teorie argumentace a kritické myšlení (metody, postupy, cvičení; současné argumentační fauly ve veřejné komunikaci: publicistika a politika). 3. Pragmatika češtiny 1: problematika presupozic (praktické cvičení). 4. Pragmatika češtiny 2: řečové akty (klasifikace, modifikace a interpretace). 5. Pragmatika češtiny 3: konverzační maximy a implikatury (cvičení, mluvené projevy). 6. Pragmatika češtiny 4: zdvořilost a řečová etiketa (princip kooperace). 7. Jazyk a korpus (korpusy mluvené a psané češtiny, způsoby vyhledávání, využití ve výuce českého jazyka). 8. Rétorika a současné přístupy ke komunikaci (tzv. communication studies, principy dialogu). 9. Komunikační strategie, analýza diskurzu

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - Porozumět současným tendencím v přístupu k jazyku a využít jich při výuce rodného jazyka na ZŠ. - Na základě praktického využití českého korpusu efektivně sestavit cvičení zaměřené na výuku českého jazyka. - Zapojit do slohové a komunikační výchovy poznatky současných přístupů ke komunikaci. - Využít znalostí současné rétoriky k efektivnímu přístupu k vybraným otázkám z oblasti komunikace a mediální výchovy.

Předpoklady
nespecifikováno
KČJ/APJ1@

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: - aktivní účast, v seminářích jsou povoleny max. 2 neomluvené absence; minimální účast v prezenční výuce je 50 % - odevzdání seminární práce: jazyková analýza vybraného komunikátu Zkouška: - písemná zkouška Zápočet: Seminární práce vyžaduje důkladný analyticko-syntetický pohled na vybraný komunikát, a to jak z hlediska komunikačního, tak i úžeji jazykového. Konkrétní komunikáty k analýze budou zadány v prvním semináři (tj. studenti si vybírají z dané nabídky, ta je uložena v MS Teams ve skupině APJ1). Posluchači mají možnost pracovat individuálně, ve dvojicích či ve skupině po třech. Očekává se ucelený poučený výklad s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (na konci práce posluchači uvedou seznam a) prostudované, b) použité literatury). Práce se odevzdává v co nejekologičtější variantě tištěné podoby: oboustranně, bez plastových obalů, bez zbytných titulních listů atd. (v případě distanční výuky může být změněno) Formální nedostatky (překlepy, jazykové nedostatky či přímo chyby) jsou automaticky důvodem k vrácení práce, resp. neudělení zápočtu. Termíny odevzdání seminární práce: 1. termín: 9. 4. 2025 2. termín: 23. 4. 2025 3. termín: 7. 5. 2025 Práci je možno odevzdat kdykoliv před uvedeným termínem. Zkouška: Písemná zkouška prověří nejen znalosti problematiky obsažené v kurzech APJ1@, APJ2@ a v dřívějším studiu, ale rovněž dovednost studentů vytvořit souvislý výklad na zadané téma. Zkouška bude sestávat z části teoretické a části praktické. V teoretické části uchazeči podají teoretický výklad (v podobě souvislého odborného textu) na zadané téma. Témata budou vycházet z trajektorie obsahu a z doporučené literatury (především té označené jako "základní") v obou kurzech - viz anotace. Praktická část bude koncipována jako komplexní analýza komunikátu (psaného nebo mluveného). I zde se očekává souvislý poučený výklad. Časový limit pro zkoušku: 180 minut. Studenti si mohou přinést odbornou literaturu dle vlastního výběru. Tento text používá generické maskulinum, pod pojmem student, uchazeč atd. je zde míněna i studentka, uchazečka atd., aniž by bylo upřednostňováno kterékoliv pohlaví.
Doporučená literatura
  • Český národní korpus.
  • Internetová jazyková příručka. UJČ AV.
  • Nový encyklopedický slovník češtiny.
  • BECK, G. (2007). Zakázaná rétorika: 30 manipulativních technik. Praha: Grada.
  • ČECHOVÁ, M. et al. (1996). Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN.
  • ČECHOVÁ, M.; KRČMOVÁ, M.; MINÁŘOVÁ, E. (2008). Současná stylistika. Praha: NLN.
  • ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. (2011). Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia.
  • HIRSCHOVÁ, M. (2017). Česká věta na rozhraní mezi gramatikou a pragmatikou. Praha: Karolinum.
  • HIRSCHOVÁ, M. (2013). Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.
  • HOFFMANNOVÁ, J. et al. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia.
  • JELÍNEK, Milan, ŠVANDOVÁ, Blažena a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno: MU.
  • KOŘENSKÝ, J.; HOFFMANNOVÁ, J.; MÜLLEROVÁ, O. (2014). Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KRAUS, J. (2010). Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum.
  • KRAUS, Jiří. (1991). Rétorika v dějinách jazykové komunikace. Praha: Academia.
  • Světla Čmejrková, Jana Hoffmannová, Eva Havlová. (2010). Užívání a prožívání jazyka. Praha.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
  • ŠTĚPÁNÍK, S.; HOLANOVÁ, R. (2020). Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní