Vyučující
|
-
Kikalová Kateřina, MUDr. Ph.D.
-
Laichman Stanislav, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Vzdělávací osnova sylabu je určena pro výuku pregraduálního magisterského studia III.ročníku oboru "Zubní lékařství". Obsahuje vybranou problematiku kapitoly z oboru systematické a topografické anatomie, klinické anatomie s návazností na nejčastější klinické problematiky oboru, dále pak náhled na z mikroskopické anatomie, histologie a embryologie těch oblastí a struktur, které mají význam pro zubní lékaře a zpravidla se označují jako "orofaciální systém" ( též jako orofaciální struktury, orofaciální oblast). Patří sem především oblasti hlavy a krku, ze kterých jsou vědomě vynechány ty oblasti a struktury, které jsou předmětem jiných samostatných medicínský oborů. Důraz je pak kladen na exponovanější krajiny např. oblast orbity, nosních a paranasálních dutin, parafaryngeální oblasti atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Povrchové i hluboké krajiny a prostory orofaciální části hlavy a přidružených krajin krku. Látka je rozšířena o krajiny specializované pro stomatology např. regio gingivodentalis, nebo dentoalveolární topografie, jejichž znalost si potřeby oboru vyžadují. Zlomeniny obličejové části kostry včetně rentgenologické anatomie lebky. Studenti získávají podklad pro studium klinické anatomie splanchnokrania i krku, které jim poslouží v dalším studiu především v oboru dentoalveolární a maxilofaciální chirurgie.
Absolventi po ukončení tohoto předmětu získají komplexní teoretické znalosti v dentoalveolární i maxilofaciální oblasti, které jim umožní přístup ke studiu chirurgických zubních oborů.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z anatomie na úrovni středního všeobecného vzdělání.
NAN/ZUB11 a zároveň NAN/ZUA11
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Dotazník, Anamnestická metoda, Rozbor portfolia studenta, Hospitace, Seminární práce
100% absolvování seminářů a cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
Johnson, D. R., Moore, W. J. (1996). Anatomy for Dental Students. Oxford University Press.
-
Klepáček, I. a kol. (2001). Klinická anatomie ve stomatologii. Praha: Grada Publishing.
-
Kos, J. a kol. (2020). Přehled topografické anatomie. Praha: Karolinum.
-
Lemež, L. a kol. (1985). Topografická anatomie pro stomatology. Praha: Avicenum.
-
Lieberman DE. (2016). Příběh lidského těla. Brno.
-
Malínský, J., Malínská, J., Michalíková, Z. (2005). Morfologie orofaciálního systému pro studenty zubního lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Mrázková, O., Doskočil, M. (2001). Klinická anatomie pro stomatology. Praha: Triton.
-
Norton, N. (2011). Netter´s Head and Neck Anatomy for Dentistry. Saunders.
-
Šedý J. (2016). Kompendium stomatologie II.. Praha.
-
Šedý J. (2012). Kompendium stomatologie I.. Praha.
|