| Název předmětu | Jak hodnotit výsledky krevního srážení v klinické praxi? |
|---|---|
| Kód předmětu | HEO/VC072 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Stanovení diagnózy poruchy hemostázy je založeno na správném posouzení anamnézy, klinického stavu a zhodnocení výsledků laboratorních vyšetření. Poruchy hemostázy zahrnují jak primární stavy tak řadu sekundárních stavů způsobených komorbiditou, léčbou nebo přítomností akutního stavu. Indikace vyšetření hemostatických parametrů a jejich správné hodnocení je předpokladem úspěšné diferenciální diagnostiky v mnoha medicínských oborech. Problematika zahrnuje jak stavy s rizikem krvácení tak situace s rizikem tromboembolických komplikací. Cílem výuky je názorně a na kazuistikách z klinické praxe ukázat možnosti vyšetření a nejčastější patologické nálezy při hemokoagulačním vyšetření, stejně jako preventivní a léčebné modality. Absolvování předmětu doporučujeme zájemcům o interní obory, chirurgické obory i praktické lékařství.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace |
| Výstupy z učení |
|
Seznámit studenty se základy racionální indikace hemokoagulačních vyšetření a interpretací výsledků se zaměřením na jejich klinický význam. Výuka je zaměřena na klinicky významné problémy diagnostiky trombofilních a krvácivých stavů a na problematiku diferenciální diagnostiky abnormálních nálezů. Diskutované téma představuje multidisciplinární problém, pokrývá interní i chirurgické obory včetně porodnictví a gynekologie, neurologii i stomatologii. Problematika je demostrována na kazuistických případech.
Základní orientace v možnostech využití hemokoagulačních metod v diagnostice a v diferenciální diagnostice krvácivých a trombofilních stavů primární i sekundární etiologie. Získání dovedností v posuzování klinického významu abnormálních hemokoagulačních nálezů v běžné klinické praxi. |
| Předpoklady |
|
Ukončený 3. ročník Všeobecného lékařství nebo Zubního lékařství.
FYZ/ZUB12 a zároveň PFY/VCA31 ----- nebo ----- PFY/VCB12 ----- nebo ----- PFY/ZUA22 a zároveň CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 ----- nebo ----- IN1/ZUA12 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Přítomnost na všech seminářích, kolokvium, znalostní test. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |