Course: Praktice Didactics in Midwifery

» List of faculties » FZV » POA
Course title Praktice Didactics in Midwifery
Course code POA/PAB33
Organizational form of instruction Lesson + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Svancarová Kateřina, Mgr.
  • Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
  • Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
Course content
Education in nursing and midwifery Didactic principles Educational methods Pedagogical and psychological diagnostics Methodology of nursing process implementation into pedagogical process

Learning activities and teaching methods
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
  • Homework for Teaching - 4 hours per semester
  • Attendace - 2 hours per semester
Learning outcomes
The course provides students with the basics of didactics and nursing practice didactics in nursing and midwifery. Its part is also practical practice and application of knowledge into the work of a mentor - a teacher of nursing and midwifery in the clinical practice according to "Strategic Documents for Nurses and Midwives."
Students will know: health education as a system; structure and functioning of educational institutions (e.g. Medical Secondary School, Advanced Medical School, College or University). Students will be able: to complete a pedagogical practice and to use information from foreign sources.
Prerequisites
Work with a journal of professional practice, orientation in the portfolio and interventions in midwifery.

Assessment methods and criteria
Oral exam, Dialog, Analyssis of the Student's Portfolio

Attendance in seminars and tutorials Submission of pedagogical documentation and demonstrate knowledge relating to pedagogical documentation..
Recommended literature
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Haškovcová, H. (1997). Lékařská etika. Praha: Galén.
  • Haškovcová, H. (2002). Lékařská etika. Praha: Galén.
  • Helena Kuberová. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kalhous Z., Obst O. (1995). Základy školní didaktiky. Olomouc, Vydavatelství UP.
  • Kolektiv autorů (Nina Mullerová). (2008). Sestry školitelky klinické praxe. Brno.
  • Kolektiv autorů (Nina Mullerová). (2008). Sestry školitelky klinické praxe. Brno.
  • Kuberová, H., & Pilařová, D. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
  • Martina Cichá, Zlatica Dorková. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc.
  • Michaela Prášilová. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc.
  • Obst, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Otto Obst. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
  • Otto Obst. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc.
  • Prášilová, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Zdeněk Kalhoust, Otto Obst. (2009). Školní didaktika. Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester