Předmět: Perioperační péče

» Seznam fakult » FZV » OSE
Název předmětu Perioperační péče
Kód předmětu OSE/ODC14
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bortl Tomáš, PhDr. DiS.
  • Dráč Pavel, doc. MUDr. Ph.D.
  • Ševčíková Blažena, Mgr. Ph.D.
  • Ochmanová Petra, MUDr.
  • Dobešová Veronika, Mgr. DiS.
  • Hlaváčová Lucie, MUDr.
Obsah předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů specializovaná ošetřovatelská péče v chirurgii nebo interně u dětských, dospělých a gerontologických pacientů před operačním výkonem a jiným výkonem v celkové/lokální anestezii se zaměřením na prevenci vzniku pooperačních komplikací a komplikací spojených výkony v celkové/lokální anestezii. Hlavní témata předmětu: - Specializovaná předoperační příprava u plánovaných operačních zákroků a/nebo výkonů v celkové/lokální anestezii (např. pacienta s kardiovaskulárním onemocněním, diabetem mellitem, plicním onemocněním, imunosupresí, geneticky podmíněným hematologickým onemocněním) a urgentních operačních zákroků a/nebo výkonů v celkové/lokální anestezii (např. náhlá příhoda břišní, polytraumata). - Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta při selhání základních životních funkcí. Základní a rozšířená podpora života, indikace, aktivace záchranného řetězce, základní postupy. Praktická cvičení kardiopulmonální resuscitace. - Charakteristika pooperačních komplikací a komplikací spojených výkony v celkové/lokální anestezii (komplikace v operační ráně, komplikace respirační, oběhové, v oblasti trávicího ústrojí, cévní, urologické, komplikace v oblasti CNS a periferních nervů, bolest, abnormality tělesné teploty, nozokomiální nákazy). - Sledování pooperačního stavu pacienta, sledování bolesti, kontinuální epidurální anestezie (EPI linky), psychických změn. - Příčiny a druhy šoku (hypovolemický, distributivní, kardiogenní, obstrukční, disociativní). Identifikace symptomů rozvíjejícího se šokového stavu. Fyzikální vyšetření pacienta sestrou, plán ošetřovatelských intervencí, realizace. Preventivní opatření proti vzniku šokových stavů. - Sledování a hodnocení základních životních funkcí a poruch vnitřního prostředí. Nutriční screening. Farmakologie přípravků užívaných při selhání základních životních funkcí. Hemoterapie. Pooperační/po výkonová odezva organismu. - Rehabilitační ošetřování u pacientů před a po operačních výkonech, výkonech v celkové/lokální anestezii. Předoperační příprava v pohybové aktivitě po operačním zákroku. Využití rehabilitačních technik v prevenci vzniku pooperačních komplikací. - Možnosti individuálního přístupu ve vzdělávání pacientů, jejich blízkých nebo pečujících s přihlédnutím k široké variabilitě problematiky chirurgických a interních oborů. - Tvorba a praktický nácvik edukačního plánu a edukačních jednotek, plánů u vybraných chirurgických a interních onemocnění. Vymezení hlavních témat předmětu - přednášky a semináře Tématy jsou aktuální poznatky z oblasti/problematiky bariérové oš. péče, specializovaná předoperační příprava u výkonů v celkové/lokální anestezii, specifika antibakteriální profilaxe, pooperačních komplikací a komplikací spojených s výkony v celkové/lokální anestezii, sledování pooperačního stavu pacienta, specifika ošetřovatelská péče u pacientů s operační ránou, klasifikace, problematika šokových stavů včetně prevence, problematika vnitřního prostředí a možnosti rozvratu, farmakologie přípravků užívaných při selhání základních životních funkcí, hemoterapie, pooperační/po výkonová odezva organismu. Vymezení hlavních témat předmětu - cvičení Praktický nácvik kardiopulmonální resuscitace, včetně aktuálních guidelines, sledování pooperačního stavu pacienta, se zaměřením zejména na problematiku pooperačních komplikací, bolesti a psychických změn, principy ošetřování nehojící se rány včetně vhodné volby krycích materiálů, tvorba a praktický nácvik edukačního plánu a edukačních jednotek, plánů u vybraných chirurgických nebo interních onemocnění.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu předmětů specializovaná ošetřovatelská péče v chirurgii nebo interně u dětských, dospělých a gerontologických pacientů před operačním výkonem a jiným výkonem v celkové/lokální anestezii se zaměřením na prevenci vzniku pooperačních komplikací a komplikací spojených výkony v celkové/lokální anestezii.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Vypracování seminární práce na zadané téma se zaměřením na specifika perioperační péče z pohledu všeobecné sestry specialistky. Aktivní účast ve výuce a cvičení, 80% účast ve výuce.
Doporučená literatura
  • Heitz, W. J. a kol. (2019). Pooperační stavy: příznaky, diagnostika, postupy.. Praha: GRADA.
  • HERDMAN, H., KAMITSURU, S. (2020). Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018 - 2020. Praha.
  • Hlinková, E., Němcová, J., Huĺo, E. (2019). Management chronických ran.. Praha: GRADA.
  • Howard K. Butcher, Gloria M. Bulechek, Joanne M. Dochterman, Cheryl M. Wagner. (2018). Nursing interventions classification (NIC). St. Louis, Missouri: Elsevier.
  • Janíková, E., Zeleníková, R. (2013). Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada.
  • Jarošová, D., Zeleníková, R., Kozárová, R., Majkusová, K. (2015). Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada.
  • JOHNSON, M., MOORHEAD, S., BULECHEK, G., BUTCHER, H., MAAS, M., SWANSON, E. (2012). NOC and NIC Linkageas to NANDA-I and Clinical Conditions: Supporting Critical Reasoning and Quality Care. St. Louis: Mosby.
  • Matoušková, I. Sedláčková, E. (2017). Hygienicko-epidemiologický režim zubní a ortodontické ordinace. Praha: Grada Publishing, a. s.
  • Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC): measurement of health outcomes. St. Louis, Mo: Elsevier.
  • Nejedlá, M. (2015). Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada.
  • Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
  • Pokorná, A., & Mrázová, R. (2012). Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada Publishing.
  • REICHARDT, S., K., BUNTE-SCHÖNBERGER a P. VAN DER LINDER. (2017). Hygiena a dezinfekce rukou: 100 otázek a odpovědí. 2. vydání.. Praha: GRADA.
  • Skalická, H. a kol. (2007). Předoperační vyšetření: návody pro praxi.. Praha: GRADA.
  • Ševčíková, Blažena. (2019). Kapitoly z ošetřovatelské péče v chirurgii a traumatologii.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Švestková, O., Angerová, Y., Druga, R., Pfeiffer, J., & Votava, J. (2017). Rehabilitace motoriky člověka: Fyziologie a léčebné postupy.. PRAHA.
  • THOMAS, J., ed., MONAGHAN, T., ed. (2018). Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. Praha: Grada.
  • Válková, L. (2015). Rehabilitace kognitivních funkcí v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr