|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Vymezení hlavních témat předmětu: - Etika ve zdravotnictví. Etika managementu. - Současné principy lékařské a zdravotnické etiky. - Konflikt jako etický problém, konflikt jako etické dilema ve specializované zdravotnické praxi. - Závažná etická témata specializované zdravotnické ošetřovatelské péče: eutanazie, dárcovství orgánů, etická problematika reprodukce a transplantací. - Princip spravedlnosti, alokace vzácných zdrojů, dostupnost zdravotní péče a specializované zdravotnické péče. - Morální práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců. - Modely etického rozhodování subjektů v managementu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět vymezuje etiku z pohledu zdravotnického pracovníka poskytujícího specializovanou ošetřovatelskou péči u dospělých i dětí a při uvažování a jednání řídícího pracovníka. Ukazuje rozdíl mezi konfliktem jako etickým problémem a konfliktem jako etickým dilematem v konkrétních zdravotnických situacích. Seznamuje s morálními právy a povinnostmi zaměstnanců i zaměstnavatelů. Popisuje modely etického rozvažování a rozhodování. Zabývá se problémem nesvobody a tlaku při manažerských rozhodnutích. Podrobně rozpracovává princip spravedlnosti.
Po absolvování předmětu student rozumí filozofickým a historickým základům etiky zdravotní péče a chápe jejich význam pro současnou odbornou praxi. Dokáže rozlišit etické problémy od etických dilemat a aplikovat příslušné principy a kodexy při jejich řešení v klinickém kontextu. Je schopen eticky reflektovat závažná témata, jako jsou například eutanazie, paliativní péče, dárcovství orgánů a gamet či reprodukční etika. Ovládá zásady informovaného souhlasu a povinné mlčenlivosti, rozumí morálním právům a povinnostem zaměstnanců a zaměstnavatelů. Umí používat modely etického rozhodování a uplatňovat princip spravedlnosti při alokaci zdrojů i v každodenní zdravotnické praxi.
|
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu Etika je základní orientace v oblasti zdravotnické praxe, schopnost reflektovat lidské chování z pohledu hodnot, odpovědnosti a důstojnosti, a ochota diskutovat o morálních otázkách v kontextu péče o člověka. Student by měl mít základní znalosti o fungování zdravotnického systému, právech pacientů a profesní roli nelékařských zdravotnických pracovníků. Důležitá je také schopnost porozumět odbornému textu, pracovat s příklady z praxe a vyjadřovat se s respektem v diskusi o citlivých tématech.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivita studenta na seminářích a cvičeních. Řešení etických otázek na cvičeních.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Haškovcová, H. (2007). Informovaný souhlas: jak a proč.. Praha: Galén.
-
Heřmanová, J. a kol. (2012). Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
-
Matějek, J. (2012). Dříve projevená přání pacientů: výhody a rizika. Praha: Galén.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. (2011). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Skopalová, J. (2014). Vybrané kapitoly ze zdravotnické etiky.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šimek, J. (2015). Lékařská etika. Praha: Grada Publishing.
|