Vyučující
|
-
Smékal David, PhDr. Ph.D.
-
Kováčiková Věra, Bc.
-
Beranová Blanka, Mgr.
-
Kutín Miroslav, Mgr.
-
Kováčiková Zuzana, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Lokomoce. Vývojová a nástavbová funkce, punctum fixum a punctum mobile, postura. Reflexní lokomoce, Vojtova metoda. 2. Vývojová kineziologie - novorozenec. Terapeutický systém reflexní lokomoce, reflexní plazení, pozice, zóny. Časová sumace. 3. Vývojová kineziologie, vývoj dítěte v 1. trimenonu. Vývoj dítěte v 2. trimenonu. 4. 1. pozice. Očekávaná hybnost v reflexním plazení. Vývojová kineziologie (3. a 4. trimenon). 5. Kineziologický obsah reflexního plazení (RP), čelistní horní končetina. Praktické možnosti pro řízení reflexního plazení, hlava - nácvik s pannou. 6. Diagonála opory. Praktické vyšetření a terapie pacienta, RP-originál, pozice. 7. Reflexní otáčení, definování výchozí polohy 1. fáze, praktické cvičení. Reflexní otáčení 2. fáze - definice polohy a aktivačních bodů. 8. Reflexní otáčení, plánovaný pohyb 1. a 2. fáze. Kineziologický obsah 1. fáze. 9. Přístup k pacientovi a rodině pacienta, vedení rodičů. Test. Vyšetření pacienta, návrh terapie. 10. Kineziologický rozbor dítěte. Praktické vyšetření a terapie dospělého pacienta. 11. Zkřížený vzor, genetická vloha člověka, aference - cesta do CNS. 12. Korelace reflexní lokomoce a ontogeneze dítěte. 13. Terapeutický problém dítěte I. trimenonu, otázka bolesti, indikace, kontraindikace RL, funkční diagnóza, test, závěr, diskuze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 105 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje základní informace o vývoji lidské motoriky, o kineziologické náplni ontogeneze s cílem pochopení lokomočního principu motoriky.
Student je schopen na základě vizuálního hodnocení definovat stupeň motorického vývoje u dětí a je také schopen navrhnout základní terapeutické prostředky v systému reflexní lokomoce.
|
Předpoklady
|
student musí mít odborné znalosti anatomie a neurofyziologie pohybového systému
KFA/AKI2 a zároveň KFA/KNT2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
splnění požadavků zápočtového testu
|
Doporučená literatura
|
-
Vojta, V. (1993). Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Včasná diagnóza a terapie.. Praha: Grada.
-
Vojta, V. (2010). Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha : Grada Publishing.
|