Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Sportovní trénink a diagnostika sportovní výkonnosti. 2. Řízení tréninkového procesu. 3. Zatěžování, jeho složky a možnosti měření zátěže. 4. Využití SF jako základního ukazatele zatěžování. 5. Sporttester a základní manipulace s přístrojem. 6. Vyhodnocování záznamu křivky SF pomocí software POLAR. Analýza získaných výsledků a jejich využití v řízení sportovního tréninku. 7. Variabilita srdeční frekvence a stanovení míry zatížení v tréninkové jednotce. 8. Metody zjišťování výdeje energie. 9. Manipulace s přístroji Caltrac, Tritrac, Omron a Antigraf. Vyhodnocování výsledků pomocí speciálních softwarových programů. 10. Diagnostika silových, rychlostních, vytrvalostních a obratnostních schopností a vyhodnocování výsledků pomocí speciálních softwarových programů. 11. Diagnostika účinnosti techniky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům potřebné znalosti o diagnostických metodách ve sportu, obeznámit je s přístrojovým vybavením i praktickým ovládáním měřících aparatur a seznámit je se způsoby vyhodnocování při měření velikosti tréninkového zatížení. Praktickým uplatněním poznatků získaných v předmětu je přispět k rozvoji kompetencí v oblasti trenérství.
Po absolvování předmětu je u studenta vytvořen základ vědomostí i praktických dovedností pro užití jednotlivých prvků diagnostického subsystému při řízení tréninkového procesu v základní a specializované etapě sportovní přípravy. Výsledky měření může student využít i pro proskripci optimálního zatěžování jednotlivce nebo skupiny sportovců
|
Předpoklady
|
Poznatky z předmětů "Anatomie funkční", "Fyziologie obecná" a z dalších předmětů studijního programu Cílem předmětu je poskytnout studentům potřebné znalosti o metodách, formách, resp. prostředcích kondiční přípravy a transformovat je i do roviny didaktické. K základním úkolům předmětu metodika kondiční přípravy patří seznámení s možnostmi všestranného i speciálního rozvoje, se zvýšením zatížitelnosti sportovců, se zdokonalováním a stabilizací sportovní techniky a taktiky a s prevencí zranění.
KPK/FAN
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na praktických cvičeních. Základní látka z oblasti biomechaniky a antropomotoriky (testování).
|
Doporučená literatura
|
-
Arcelli, E., Bisciotti, G., & Sagnol, J. M. (2000). Un semplice test da campo per la validazione della soglia anaerobica. ITA.
-
Langer, F. (2006). Diagnostika sportovní výkonnosti. Sborník z konferece trenérů Olympiské solidarity. Nymbur: Český olympijský výbor.
-
Langer, F. (2008). Diagnostika tlakových sil při kontaktu nohy s podložkou ve sportu pomocí vyšetřovacích metod, běžně využívaných ve fyzioterapii a rehabilitačním lékařství. Mezinárodní konference Sport a kvalita života. Brno: Fakulta sportovních studií.
-
Leyk, D. et al. (2000). Leistungsdiagnostik in den Sportspielen. Leistungssport, FRG.
-
Moreno, G. & Sanchez, C. (2000). Vers de nouvelles pratiques. Revue EPS (FRA).
-
Schiffer, J. (2001). Performance diagnosis and control - General medical and biomechanical methods and assessment system based on training science. New studies in athletics, MON.
-
Schmidt, O. (2001). Sprungkraft-Tests. Leichtathletiktraining, FRG.
-
Vovk, S. (2001). Specificity of adaptation to alactic-anaerobic direction training loads. Modern athlete and coach, AUS.
|