Předmět: Výzkum v oblasti zdravého stárnutí a veřejné mínění

» Seznam fakult » FTK » IZS
Název předmětu Výzkum v oblasti zdravého stárnutí a veřejné mínění
Kód předmětu IZS/VYZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta se základními pravidly a principy při výzkumu u seniorské populace a se subjektivními i objektivními metodami výzkumu v oblasti zdravého stárnutí.
SStudent by měl být schopen použít a vyhodnotit vybrané standardizované dotazníky pro seniorskou populaci zaměřené na kvalitu života (SQUALA, SEIQol, SF 12), spokojenost se životem (SwL), pohybovou aktivitu v rámci jednotlivých domén života (IPAQ long), subjektivně vnímané prostředí (NEWS-A), kognici aj. V kontextu pohybově aktivního životního stylu by se měl student orientovat v přístrojích pro monitoring pohybové aktivity, sedavého chování a spánku (krokoměry, akcelerometry, fitness náramky). Na základě znalostí světových doporučení pro pohybovou aktivitu seniorů, výzkumných studií a schopnosti interpretovat výsledky šetření by měl být student schopen doporučit optimální objem a intenzitu pohybového aktivity. Student by měl být schopen diagnostikovat a vysvětlit jednotlivé parametry tělesného složení. Dále by měl znát a umět aplikovat testové baterie pro zjištění úrovně zdatnosti seniorů (Senior fitness test), vyšetřit rovnováhu seniorů a zhodnotit riziko pádu.
Předpoklady
Základní znalosti z anatomie, fyziologie člověka a biomechaniky

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta

80% docházka, výzkumný projekt, zkouška.
Doporučená literatura
  • Botlíková, V., & Kortánek, J. (2009). Pozdrav monitoru: cvičení pro všechny, které u počítače bolí tělo. Praha: Vašut.
  • Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
  • Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
  • Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
  • Dostálová, I., & Gaul Aláčová, P. (2006). Vyšetřování svalového aparátu. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I., Zatloukal, P., Loutocký, T., & Michalíková, Z. (2013). Zdravotní tělesná výchova ve studijních programech Fakulty tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
  • Haladová, E., & Nechvátalová, L. (2003). Vyšetřovací metody hybného systému. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  • Hálková, J. (2006). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební texty. I. část, Obecná. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Janda, V., Herbenová, A., Jandová, J., & Pavlů, D. (2004). Svalové funkční testy. Praha: Grada.
  • Kazimír, J., & Klenková, M. (2007). Lady Pilates : cesta za zdravím, krásou a štíhlou linií. Praha: Ikar.
  • Kolář, P. et al. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  • Nelson, A. G., Kokkonen, J., McAlexander, J. M., Stackeová, D., Dobrý, L., & Krištofič, J. (2009). Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing.
  • Novotná, H., & Kohlíková, E. (2000). Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia.
  • Novotná, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
  • Pilates World University. (2010). Anatomy for Pilates. London: Primal Pictures.
  • Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
  • Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
  • Syslová, V. (2011). Zdravotní tělesná výchova: speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Willardson, J. M. (2009). 3D anatomy [elektronický zdroj]. London: Primal Picture.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní