|
Vyučující
|
-
Jochmannová Leona, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Definice traumatu a jeho neurobiologie Akutní stresová reakce Klasifikace DSM-5, MKN-10 and ICD 11, změny a rozdíly Monotrauma, kumulované a komplexní trauma Vývojové trauma a poruchy attachmentu Jednotlivé kategorie traumatických událostí a obecné symptomy Specifika následků traumatu u dětí projevy ve školním prostředí Disociace a disociativní poruchy Diagnostika traumatu u dětí, záměny s jinými obtížemi Terapie traumatu, základní principy přístupu v rámci rodiny i školy Specifické oblasti, posttraumatický růst, epigenetické souvislosti
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Problematika traumatu a PTSD u dětí i dospělých. Specifické vývojové aspekty traumatických událostí, které se projevují v průběhu života. Otázky diagnostiky a terapeutických specifik zejména u dětí školního věku.
Cílem tohoto kurzu je osvojení základních znalostí týkajících se dopadu traumatických událostí v dětském i dospělém věku s důrazem na vývojové aspekty. Seznámení se základy diagnostiky traumatu u dětí, včetně nejčastějších záměn s jinými obtížemi. Terapie následků traumatu, základní principy přístupu v rámci rodiny i školy Studenti získají klíčové poznatky pro aplikovanou praxi a výzkum v této oblasti.
|
|
Předpoklady
|
Vývojová psychologie, psychopatologie.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast při výuce. Docházka je podmínkou pro zápočet: max. 2 absence.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Hughes, D. (2017). Budování citového pouta.
-
Jochmannová. (2021). Trauma u dětí.
-
Van der Kolk. (2015). Tělo sčítá rány.
|