|
Vyučující
|
-
Gergely Ondrej, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení kyberpsychologie, kyberkultury a informační společnosti, IoT - Pozitivní a negativní aspekty on a off-line technologií s dopadem na lidskou psychiku - Transformace lidské komunikace do virtuálního prostředí, sociální sítě - On-line identita, kybersex, emoce a vztahy ve virtuálním prostředí - Virtuální realita, současné psychologické přístupy a teorie - Využití virtuální reality a Internetu v procesu psychoterapie, poradenství a diagnostiky - Využití ICT ve výuce, používání digitálních technologií v souvislosti s vývojem lidské psychiky - Virtuálně patologické chování, závislost na internetu a virtuálních drogách, trestná činnost ve virtuálním prostředí - Důležitost a dopad Internetu pro dítě ve vývojových stádiích - Elektronické zdravotnictví a telemedicína, SmartHealth - Psychologické aspekty umělé inteligence - Internet na pracovišti, ergonomie, digitální well-being, kybernetická bezpečnost
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu Kyberpsychologie je seznámit studenty s mladým "přístupem" v psychologii, který je z důvodu progresivního rozvoje moderních telekomunikačních prostředků a možností, dnes již prakticky nutností. Studenti mají možnost získat aktuální poznatky o interakci člověk-kyberprostor-společnost. Předmět si klade za cíl poukázat na pozitivní, negativní a vědeckou dimenzi využití kyberprostoru s praktickým dopadem pro obor psychologie.
Studenti se budou orientovat v oblasti kyberpsychologie. Osvojí si základní terminologii a teorie, porozumí možnostem její aplikace v rámci psychologické praxe a výzkumu. Studenti se budou schopni orientovat v základních metodách kyberpsychologie.
|
|
Předpoklady
|
Orientace v obecné psychologii, sociální psychologii, kognitivní psychologii, pedagogické psychologii, klinické psychologii, pracovní psychologii a psychologii osobnosti.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Při písemné zkoušce prokázání porozumění základních termínů a přístupů Kyberpsychologie. Aktivní zapojení do průběhu výuky. V rámci zápočtu zpracování krátkého, prakticky orientovaného písemného úkolu ve skupinách.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Attrill, A. ed. (2015). (2015). Cyberpsychology. Oxford.
-
Barak, A.:. Psychological aspects of cyberspace: theory, research, applications. Cambridge, 2008..
-
Blinka, L. a kol. (2016). Online závislosti. Praha: Grada.
-
Grimshaw, M. (2014). The Oxford handbook of virtuality.. Oxford: Oxford University Press.
-
Power, A. &Kirwan, G. (2014). Cyberpsychology and new media: a thematic reader. London: Psychology Press.
|