|
Vyučující
|
-
Skopal Ondřej, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogicko-psychologické poradenství u nás - význam, vývoj, současnost 2. Pedagogicko-psychologické poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání 3. Pedagogicko-psychologická diagnostika, psaní zpráv 4. Školní zralost 5. Specifické poruchy učení - klasifikace, diagnostika, doporučení a náprava 6. Hyperkinetické poruchy 7. Poradenství pro nadané a talentované 8. Výchova k volbě povolání, kariérové poradenství, poradenství pro volný čas 9. Specifika práce v SPC a SVP (ideálně zvaný host) 10. Aktuální trendy v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny)
- Exkurze
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Zorientovat se v systému ped.psych.poradenství a získat znalosti a dovednosti pro poradenskou psychologickou práci v této oblasti.
Student bude mít znalosti a dovednosti potřebné pro vykonávání funkce poradenského psychologa ve školských porad.zařízeních
|
|
Předpoklady
|
Absolvování 2.bloku studia psychologie, zájem o poradenskou práci v oblasti školství, absolvování stáže ve školském poradenském zařízení.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Pravidelná účast na přednáškách a seminářích +aktivní účast na seminářích (tj. vlastní prezentace zkušeností z praxe nebo exkurze) +prokázání znalostí a prostudování zadané literatury = složení písemné zkoušky. Povolená minimální účast na výuce = 70 %. Při nižší účasti také vypracování seminární práce (téma je nutné předem konzultovat s vyučujícím osobně nebo e-mailem) v rozsahu 2-8 normostran (tj. 3600-14.400 znaků včetně mezer) dle absence nad rámec povolených takto: 1 absence = 2NS; 2 absence=3NS; 3 absence=4NS; 4 absence=5NS; 5 absencí=6NS; 6 absencí=7NS; bez účasti na výuce = 8NS.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
-
Krejčová, L., Mertin, V. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Wolters Kluwer.
-
Zdeněk Matějček. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál.
|