Předmět nebude vypisován v akademickém roce 2021/2022!!! Disciplína bude orientována prakticko- teoreticky. V teoreticky orientovaných přednáškách proběhne seznámení s realizací výzkumného projektu zaměřeného na standardizaci. Tuto část doplní také přednáška odborníka na standardizaci a hlavně samotnou tvorbu dotazníků. V praktické části bude realizovaná samotná standardizace identifikovaného dotazníku, testu od A do Z. Výzkumný tým vydefinuje výzkumný plán, metodu (i vlastní tvorby), výběr a oslovení respondentů, zpracování a analýza dat a tvorba výstupů (například aktivní účast na odborném sympozium, odborný článek). Obsah bude připraven z podkladů a odborných zdrojů: Miller, L. A., McIntire, S. A., Lovler, R. L. (2011). Foundations of psychological testing: a practical approach. USA: SAGE Publications. Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha, Portál. Novick, M. R, Jackson, P. H. (1974). Statistical methods for educational and psychological. USA: McGraw-Hill. Ritomský, A. (2002). Metódy psychologického výskumu: kvantitativna analýza dát. Bratislava: Medzinárodné stredisko pre štúdium rodiny. Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D. (2011). Testování v psychologii: teorie odpovědi na poloku a počítačové adaptivní testování. Praha: Grada. Mikulášková, G. (2008). Psychologické diagnózy a psychodiagnostika z pohľadu diskurzívnej psychológie. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. Musil, J. V. (2003). Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc: UP. AERA (2011). Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum. Hrabal, V., Hrabal, V. (2002). Diagnostika. Praha: UK. Göpfertová, D. (1999). Průvodce epidemiologickou metodu. Praha: Triton. Aldenderfer, M. S., Blashfield, R. K. (1984). Cluster analysis. USA: SAGE Publications. Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., Sharma, S. (2003). Scaling procedures: Issues and applications. USA: SAGE Publications. Pichot, P. (1970). Mentální testy. Praha: Státní pedagogické nákladatelství. Schenk, J. (1981). Metodologické problémy modelovania v sociologickom bádaní. Bratislava: Pravda. Stevens, J. C., Herrnstein, R. J., Reynolds, G. S. (1965). Laboratory Experiments in Psychology. USA: Holt, Rinehart and Winston. Boroš, J., kol. (1986). Experimentálna psychológia. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
|
Předmět nebude vypisován v akademickém roce 2021/2022!!! Hlavním cílem předmětu Standardizace psychodiagnostických metod je praktické seznámení s tvorbou populačních norem. Předmět umožní studentům teoretický vhled do procesu tvorby populačních norem k diagnostickým nástrojům. Praktický nácvik sběru dat a jejich zpracování, analyzování. Studenti poznají postupy využívané v procesu převodu testů a dotazníků (realizace projektu od A (přípravná fáze, ideový plán, vlastnická práva) do Z (tvorba norem a závěrečná tvorba testové příručky)). Seznámí se se softwarovými programy, využívaných při standardizaci, jakož i s dalšími prvky kompilace testu.
Předmět je určen studentům 4 a 5 pregraduálního vzdělávaní a studentům doktorských programů, kteří mají zájem o danou problematiku a chtějí si prakticky vyzkoušet realizaci dotazníkového šetření.
|
-
Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D. Testování v psychologii: teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování.
-
Ritomský, A. (1998). Základné funkcie SPSSWin. Bratislava: Univerzita Komenského.
-
Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
|